‘Het is niet de vraag of DIM Weight pricing naar Nederland komt, maar wanneer’

5 minuten met | 965 keer bekeken

Iedere week zit Verpakkingsprofs 5 minuten met iemand uit de verpakkingsbranche om de tafel. Deze week met Ton de Graaf, Are Manager Benelux voor Packsize On Demand Packaging.

Hoe bent u in de verpakkingsbranche terecht gekomen?
In 1994 kwam ik de verpakkingsindustrie binnen, nadat ik NVC Verpakken 1 en 2 had gevolgd. De eerste vier jaar hield ik me vooral bezig met voedingsmiddelen verpakkingen, maar daarna werkte ik voor een verpakkingsgroothandel. Daar onderzocht ik hoe het mogelijk is om kosten te reduceren binnen het verpakkingstraject van met name de logistieke organisaties.

De laatste tien jaar merk ik dat multinationals vragen om optimalisatie van hun verpakkingsproces. Dit, omdat het andere kosten kan reduceren: logistieke kosten, maar ook productie en personeelskosten. Daar help ik hen nu bij via Packsize, waarbij we gebruik maken van On Demand Packaging.

Waar bent u het meest trots op in uw loopbaan?
Een grote klant vertelde mij ooit dat ik af moest stappen van het prijsverhaal en me meer moest verdiepen in processen van klanten. Op maat werken dus, wat we ook doen met verpakkingen. Daardoor ben ik getriggerd: het heeft me gebracht waar ik nu sta. Op die manier werk ik anders dan anderen uit het vak en kan ik waarde toevoegen bij het optimaliseren van het verpakkingsproces.

Wat typeert u in uw werkwijze?
Naast het standaard praatje van vastberadenheid en afspraken nakomen, help ik klanten met het zoeken naar oplossingen. Ook als deze oplossing nog niet bekend zijn; zo is Packsize, ook ontstaan. Wij leveren een machine en golfkarton en zorgen “inhouse” dat de klant zijn verpakking op maat kan maken op het moment dat het nodig is; On Demand Packaging.  Het design of de grootte van de verpakking maken daarbij niet uit.

Een goed voorbeeld daarvan is DocData, dat onze machinerie gebruikt. Doordat ze zoveel verschillende producten verpakken voor hun klanten, is een standaard verpakking niet altijd de oplossing. Enig idee hoe u een hark, babybadje of een stoel het beste inpakt? Bedrijven met een divers productenpalet maken dankbaar gebruik van onze dienst. Hoe groter de diversiteit aan producten en dus ook orders hoe meer toegevoegde waarde we kunnen bieden.

Welke veranderingen in de verpakkingswereld moeten we in de gaten houden?
DIM weight pricing. Dit is sinds 1 januari 2015 een feit in Amerika, en het is niet de vraag of het naar Nederland/Europe komt; eerder wanneer het zover is. We weten dat de parcel aanbieders naar deze theorie kijken, waarbij pakketjes niet alleen op basis van gewicht maar op basis van volume gewicht geprijsd worden,. Ons concept zal dan alleen nog maar meer waarde toevoegen.

Welke buitenlandse innovaties moeten volgens u naar Nederland komen?
Ik denk dat wij in Nederland voorop lopen wat betreft innovaties op het verpakkingsvlak. We zijn voor een heel groot deel al geautomatiseerd en gemechaniseerd. In vergelijking met de Amerikaanse markt lopen we ver voor.

Toch zijn er nog verbeteringen mogelijk. Als we kijken naar de logistiek wordt er nog steeds vrij traditioneel verpakt. Dat moet anders, en ik heb er goede hoop in dat dat ook wel gaat gebeuren. Een groot deel van het verpakken in een distributiecentrum gebeurt nog door eerst de order te picken,  waarna het naar de pack area gaat en daar in een doos wordt gestopt. Die doos is veelal te groot. Het meest ideale zou zijn als je kunt picken in de verzendverpakking. Dat kan als masterdata van producten op orde zijn en we vooraf de verzendverpakking kunnen produceren

Wat inspireert u als ondernemer?
De wereld om ons heen is zo drastisch aan het veranderen. Iedereen let steeds meer op het behoud van het milieu, grote verpakkingen en opvulmateriaal passen daar simpelweg niet bij. Dat wordt steeds minder geaccepteerd. Er gaat een heleboel veranderen op dat vlak, maar zo lang bedrijven de pijn niet voelen van oversized  verpakkingen raakt dit niet in een snelvaart. Gelukkig zien steeds meer bedrijven de nut en noodzaak in van Packsize On Demand Packaging

Ook meedoen aan de rubriek 5 minuten met? Dat kan! Stuur uw gegevens naar redactie@verpakkingsprofs.nl en we nemen contact met u op. 

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren