Het licht aan het eind van de tunnel!

Columns | 888 keer bekeken

Een week geleden was het overal te lezen: er is licht aan het eind van de tunnel, Nederland is uit de recessie! Deze voorspelling deed Klaas Knot, president van De Nederlandsche Bank (DNB), tijdens een halfjaarlijks overzicht van ontwikkelingen die invloed kunnen hebben op de financiële stabiliteit van Nederland.

Mijn eerste gedachte toen ik dit las: goed bericht, om het laatste kwartaal van het jaar met optimisme en energie in te gaan! Dit vertrouwen in de toekomst straalde er de laatste weken echter al op verschillende verpakkingsbeurzen in Nederland, België en Duitsland van af. In gesprekken met exposanten en bezoekers, voornamelijk bedrijven die verpakkingen produceren en/of verwerken, kwam duidelijk na voren, dat ze voor de komende tijd voldoende orders en projecten in vooruitzicht hadden.

Het enige probleem, waarmee de verpakkingsindustrie kampt, is de schaarste aan goed opgeleid, ervaren en gekwalificeerd personeel – en dan denk ik voornamelijk aan Sales professionals en verpakkingstechnologen. Hoe kan dat, zal je denken, bij een werkloosheid, die nog in augustus op 8,6% stond?

Een reden zouden de onrealistische verwachtingen kunnen zijn. Bedrijven willen graag zekerheid voor de toekomst, daarom stellen ze voor een te bezetten functie een lange en volledige (lees: onrealistische) lijst van eisen samen, waaraan ze kandidaten dan toetsen. In de veronderstelling, dat het schaap me de vijf poten op zeer korte termijn ingewerkt zal zijn en zich daardoor binnen enkele weken weer ‘terugverdiend’. Met dit ideaalbeeld als maatstaf is het uiteraard moeilijk, om kandidaten, die niet 100% in het beeld passen, een kans te geven. Gevolg is vaak, dat procedures vrij lang duren, omdat men op de perfecte match wacht en op een gegeven moment ook de 90%-kandidaten afhaken…

Bedrijven in de verpakkingsketen hebben zeker vaak personeel met specialistische kennis nodig: bijv. de verpakkingstechnoloog met jarenlange metal-ervaring of de Account Manager met een vrij diepe technische kennis van folies enz. Maar meestal zitten deze naalden zeer tevreden in hun hooiberg, waar ze nog met veel voldoening werken. Een oplossing voor bedrijven zou zijn, om het wensenpakket iets aan te passen en kandidaten een kans geven, die over een zeer goede basis aan kennis en ervaring beschikken en daarnaast de capaciteit en competenties meebrengen, om zich de specialistische kennis snel eigen te maken. Deze weg vergt zeker iets meer tijd en energie aan het begin – maar dit betaald zich op lange termijn terug. Niet alleen in commerciële successen, ook in loyaliteit voor het bedrijf, waarvoor de basis door een gedegen inwerkperiode direct aan het begin gelegd word.

Dus ook voor bedrijven in de verpakkingsindustrie geld, vrij na Mark Rutte: neem de nieuwe Accountmanager aan, haal de verpakkingstechnoloog binnen - we moeten een beetje risico nemen en vertrouwen hebben! En als dan bedrijven hun huiswerk doen, en tijd en aandacht aan de nieuwe medewerker besteden, komt het zeker goed.

En het licht wordt steeds groter aan het eind van de tunnel!

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren