Het vakgebied verpakken is toe aan een herpositionering

Expertartikelen | 1411 keer bekeken

Niets gemakkelijker dan schrijven over verpakkingen, hoe het allemaal moet, terwijl je niets hoeft te doen. De vraag die me regelmatig bereikt naar aanleiding van alle theorieën en benaderingen is dan ook: “Maar hoe doe je dat dan, hoe krijg je de organisatie zover, hoe zorg je ervoor dat de werkwijze overgenomen wordt?”.

Verpakken als vakgebied wordt niet zo serieus genomen als dat gezien de omzet gerechtvaardigd zou zijn. De schatting is dat er in Nederland voor ongeveer 3,5 miljard euro aan verpakkingen en verpakkingsmaterialen wordt gekocht door bedrijven. De bedrijven produceren voor meer dan 200 miljard aan goederen en gebruiken de verpakkingen om deze goederen, food en non-food, durables, industriële goederen, planten, bloemen etc. te verhandelen. Binnen bedrijfssectoren wordt vaak gewerkt met kengetallen zoals de omzet per werknemer. Als we uitgaan van de 3,5 miljard en een gemiddelde omzet per werknemer van 150.000 euro, dan zouden er ruim 23.000 mensen werken in de verpakkingsindustrie. De vraag is of we dat halen. Het betekent echter ook dat bij de verpakkende bedrijven dezelfde waarde moet worden vertegenwoordigd. Dat dat niet zo is, dat weten we. Er zijn zo ongeveer tussen de 500 en 1000 verpakkingstechnologen en -ontwerpers actief. Dit zijn mensen die uitsluitend met verpakkingen bezig zijn. Bij veel bedrijven wordt het verpakken vertegenwoordigd in andere functies zoals operations, productie, inkoop, kwaliteit en wat al niet meer.

Is dat erg? Nee, uiteraard niet. Wat wel moet gebeuren is dat iedereen die in dit veld actief is, weet heeft van de hefboomfunctie van verpakken. Als een verpakking niet goed functioneert kan het zijn dat ook het product verspild wordt. Als een verpakking ontworpen is met kritische aspecten voor verwerking, het rendement van de verpakkingslijn verstoord, dan worden de kosten hoger. Beide aspecten zijn uiteraard niet gewenst, niet vanuit kosten- en niet vanuit duurzaamheidsperspectief.

Keten
Een duurzame of goedkope verpakking wil niet zeggen dat het product duurzaam en goedkoop door de keten gaat. Dit is de boodschap die de verpakkingsindustrie heeft: Een product door de keten heen laten gaan? Daarvoor zijn wij er.

Het spreekt voor zich dat als een product verkocht kan worden zonder verpakking dat dit de voorkeur heeft. Voor veel producten onmogelijk, maar voor sommige kan het. Zo ja, meteen doen maar houdt rekening met de keten. Dit is het bekende verhaal over de winkel met onverpakte producten. Als afwassen van bakjes meer energie kost dan de 3 gram plastic voor een halve kilogram macaroni, dan uiteraard niet doen. In alle andere gevallen moet de verpakking het product ondersteunen in alle stappen van de productketen.

Echter, zolang we over de verpakkingsketen blijven praten, zijn we misschien wel bezig de focus te leggen op een stukje van de productketen waarvan het per definitie niet mogelijk is het volledige nut te tonen. Bas Haring wist het goed te verwoorden bij het 25-jarig bestaan van de VNV, de Vereniging van Verpakkingskunden. Als iemand zegt “niets dan verpakking”, dan is dat niet positief voor de verpakking. Maar “alles is verpakking” is ook niet positief. Oftewel, vanuit verpakkingsperspectief accepteren dat je het goed doet, is onmogelijk.

Optimaal
De positie die we willen innemen moeten we daarom gaan heroriënteren. Wij zijn niet verantwoordelijk voor de verpakking, wij zorgen ervoor dat het product optimaal door de keten gaat en in veel gevallen ook nog eens optimaal gebruikt wordt. Denk maar eens aan dispensers en doseersystemen. Een van de middelen die we daarvoor gebruiken is de verpakking. Deze boodschap moeten we gaan uitdragen.

Bij bedrijven zitten verpakkingsverantwoordelijken relatief laag in de keten. Er zijn bijna geen bedrijven te vinden waar verpakken vertegenwoordigd is in het managementteam. Iemand anders neemt verpakken voor zijn/haar rekening, het valt vaak onder een andere portefeuille. Het lijkt er zelfs op dat sinds 2008 de positie van verpakkingsverantwoordelijken gedaald is. Tijd dus om het roer om te gooien en onze rol duidelijker te communiceren. Wilt u een product door de keten laten gaan?, wij zijn er voor u en helpen u dit te realiseren. Wij zijn erbij als het product ontwikkeld wordt, wij zijn erbij als het product genuttigd is (food en veel fast moving consumer goods) of als er afval ontstaat dat tijdens transport gebruikt is (bijvoorbeeld durables, industriële goederen). Wij betalen zelfs de inzameling via de afdracht.

Met minder kunnen we het niet, we maken het wel beter.

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren