Hoe de markt van pakketbezorgers langzaam overstroomt

Expertartikelen | 824 keer bekeken
Hoe de markt van pakketbezorgers langzaam overstroomt

Dankzij de populariteit van online winkelen, groeit de pakketmarkt. Bezorgers proberen de concurrentie voor te blijven. Straks vliegen drones de straat in om uw pakjes af te ­leveren of laat u ze bezorgen in de kofferbak van uw auto.

Waar de traditionele postmarkt krimpt, explodeert de markt van de pakketbezorging. Alleen al de grootste speler in Nederland PostNL bezorgde in 2013 zo'n 131 miljoen pakketten aan klanten, met een topdrukte van meer dan één miljoen pakjes op een dag. Dat was op 2 december, vlak voor Sinterklaas.

Afgelopen jaar bezorgden pakketvervoerders in Nederland naar schatting meer dan 190 miljoen pakketten. Exacte gegevens zijn niet bekend. Tot 2010 hield de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (OPTA) bij hoeveel pakketten in Nederland bij consumenten werden thuisbezorgd. In dat jaar waren dat er ruim 90 miljoen. De Autoriteit Consument & Markt – opvolger van de OPTA – houdt deze gegevens niet meer bij.

Webwinkel
De belangrijkste impuls voor de florerende pakketmarkt is de snelle groei van webwinkels. Het aantal consumenten dat online winkelt, neemt razendsnel toe. In de eerste drie kwartalen van 2014 besteedden ­Nederlanders 9,8 miljard euro online. Naar verwachting zal afgelopen jaar de totale online-omzet 13,7 miljard bedragen. In 2013 was dat 10,6 miljard.

Pakketbedrijven profiteren van de stijgende populariteit van webwinkels en van de vele retourzendingen. Consumenten kopen vaak verscheidene producten en sturen sommige daarvan terug. Dat levert de pakjesbezorgers een hoop extra inkomsten op.

De concurrentie, die in de pakketmarkt altijd al groot was, wordt alleen maar groter. Bedrijven voeren een felle machtsstrijd. Wie zijn de belangrijkste spelers? En hoe proberen zij de concurrentie voor te blijven? Eén ding is zeker: de consument is de baas. Pakjes worden steeds sneller bezorgd en op meer verschillende plekken. De tijd dat de klant thuis moet zitten wachten, is voorbij.

PostNL
De pakketmarkt wordt in Nederland gedomineerd door enkele grote spelers. Absolute marktleider is PostNL. Volgens Thuiswinkel.org, de brancheorganisatie voor web­winkels, heeft PostNL circa 70 procent van de markt in handen. Waar de postmarkt in het derde kwartaal van 2014 met 11 procent kromp ten opzichte van een jaar eerder, groeide het aantal pakketten dat PostNL bezorgde met 8 procent. De omzet uit de pakketbezorging bedroeg in 2013 803 miljoen euro.

Grootste concurrent van PostNL is DHL Parcel Benelux, onderdeel van Deutsche Post DHL. Daarnaast zijn er pakketbedrijven, zoals GLS, DPD, UPS en TNT Express, die in Nederland een relatief klein marktaandeel hebben. 'Het is voor nieuwkomers lastig om zich staande te houden in de hevige concurrentiestrijd,' zegt Peter Jonkers (51), secretaris koeriers- en expres­bedrijven bij brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN). 'PostNL en DHL werken met gigantische volumes, waardoor de marges klein zijn.'

Zelfstandig
De bezorgers die af en aan rijden om pakjes bij de klanten thuis af te leveren, zijn veelal zelfstandigen ingehuurd door grote spelers als PostNL. Iedereen kan een koeriersdienst beginnen, voor het vervoer van goederen tot 500 kilo is geen vergunning nodig.

De bedrijven hebben de zelfstandige ondernemers hard nodig om de stroom pakjes te kunnen verwerken. Tegelijkertijd is er een felle strijd gaande over tarieven en contracten tussen de onderaannemers – zoals de koeriers worden genoemd – en hun opdrachtgevers. 'De tarieven worden steeds verder teruggeschroefd. Het is voor koeriers moeilijk geworden om te overleven,' zegt Maurice Jacobs (44) van SubcoPartners, de belangenvereniging voor koeriers tegen weekblad Elsevier.

Consument
De consument heeft de regie en wordt steeds veeleisender. Het liefst heeft hij zijn pakje de volgende dag in huis. Daar proberen de pakketbedrijven zo goed mogelijk op in te spelen. Zo begon PostNL in 2014 met het bezorgen van pakjes in de avonduren en levert het postbedrijf sinds kort ook op zondag en maandag pakketten af.

Consumenten willen bovendien zelf kunnen bepalen waar en wanneer ze hun pakje ontvangen. Ruim 80 procent krijgt zijn online-aankoop het liefst thuisbezorgd. Maar dat aandeel zal naar verwachting afnemen. Voor tweeverdieners die overdag niet thuis zijn, kan de sportschool of het station een handig alternatief zijn.

Ook voor de buren is dat een aanlokkelijk idee. Vooral in de grote steden ontstaan veel ergernissen, doordat mensen geregeld worden opgezadeld met pakjes voor de buren.
Dus experimenteren pakketbedrijven met allerlei nieuwe plekken waar mensen hun online-­bestellingen kunnen ophalen.

Afhaalpunt
Zowel PostNL als DHL heeft vele afhaalpunten in winkels en supermarkten door het hele land. PostNL ging bijvoorbeeld een ­samenwerking aan met driehonderd vestigingen van GAMMA en KARWEI. Idee is dat de bouwmarkten tot het begin van de avond geopend zijn en bovendien goed bereikbaar zijn met de auto.

In totaal heeft PostNL bijna drieduizend afhaalpunten. De pakketbedrijven zelf ­besparen een hoop geld met de nieuwe bezorgmogelijkheden. Pakjes die niet kunnen worden afgeleverd, zijn een grote kostenpost.

Volgens retaildeskundige Cor Molenaar (64) hebben de nieuwe afhaalpunten waarmee de pakketbezorgers experimenteren niet de toekomst. 'Ze werken allemaal voor eigen parochie,' aldus Molenaar tegen weekblad Elsevier. Veel efficiënter en goedkoper zijn volgens hem zogeheten cityhubs: centrale distributiecentra aan de rand van steden waar webwinkels hun bestellingen afleveren.

Van daaruit worden de pakjes vervolgens door één logistieke dienstverlener thuisbezorgd bij de consument. Molenaar: 'Dan hoeven er niet meer drie busjes voor te rijden. Klanten krijgen in één keer al hun pakjes thuisbezorgd.'

Blijf altijd op de hoogte
Meld uzelf nu aan voor de VerpakkingsProfs nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.


Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren