Hoe je jouw bedrijf radicaal verandert met 1 besluit

Columns | 668 keer bekeken

Ik erger me kapot aan bedrijven die enorme kortingen geven aan nieuwe klanten. Het is me een doorn in 't oog wanneer ik bedrijven zie die nieuwe klanten laten profiteren van kortingsacties en die hen bestoken met cadeaus, terwijl hun bestaande klanten amper persoonlijke aandacht krijgen. Terwijl die juist al jaren trouw betalen en zorgen voor continuïteit en groei.

Ik zie het in de irritante reclames op tv, maar ik hoor het ook in gesprekken met ondernemers en ik lees het in technische vakbladen. En ik begrijp de logica: je kunt inderdaad nieuwe klanten binnen hengelen met kortingsacties en hopen dat ze de ‘echte’ prijs willen betalen wanneer ze zelf hebben ervaren hoe het is om met je te werken.

Maar de ondernemers die dat doen, doen hun beste klanten tekort. Ze laten nieuwe klanten voordringen in de rij met bestaande klanten. Zie je het voor je? Een rij trouwe klanten? De mannen en vrouwen die verantwoordelijk zijn voor de continuïteit en de groei van je bedrijf? Een rij bekende gezichten (inderdaad: echte mensen, geen rijtje bedrijfslogo’s) die wachten op hun beurt.

Al die mensen zet je aan de kant wanneer je jouw tijd niet langer aan hen besteed en nieuwe klanten laat voorgaan. Terwijl ze al jarenlang heel veel voor je bedrijf betekenen en je van die nieuwe klant nog maar af moet wachten wat de toekomst gaat brengen.

Groei
Heel veel ondernemers weten dat. Zeker degenen die het allerbeste willen voor hun klanten. Maar bijna alle ondernemers hebben er in de praktijk moeite mee om hun bestaande klanten niet te laten wachten. Omdat een grote offerte voor een nieuwe klant spannender is dan een terugkerende order, omdat ze al jaren hun groei afmeten aan het aantal nieuwe klanten, of omdat de beste klanten het minst hard schreeuwen om aandacht. In de dagelijkse hectiek krijgen nieuwe klanten daardoor toch voorrang en worden de aller-trouwste klanten veel te vaak vergeten. 

Er is één essentiële stap die je moet zetten om daar een einde aan te maken. Eén stap om ervoor te zorgen dat je nooit meer een nieuwe klant of een interessante prospect laat voordringen. Waardoor je altijd je prioriteiten op orde houdt en je bestaande klanten de aandacht blijft geven die ze verdienen. Eén besluit dat je nu kunt meteen kunt nemen, dat je bedrijf radicaal kan veranderen.

Verliezen
Succes begint altijd met het nemen van een besluit. Dat is niet te verwarren met een voornemen. Voornemens zijn leuk, maar ze zijn gemaakt om te sneuvelen. Of het nu gaat om minder snoepen vanaf 1 januari of je bestaande klanten wat vaker vragen hoe het gaat.

Besluit om nooit meer een klant te verliezen. Niet éen. Zodra je zaken gaat doen met een nieuwe klant, besluit je dat je die klant nooit opgeeft. Bij dat besluit blijven, betekent dat je proactief de problemen van je klant moet oplossen, Dat je je klant moet helpen om kansen te grijpen. En zodra je merkt dat je de klant aan de concurrentie dreigt te verliezen, doe je al het nodige om die dreiging weg te nemen. Bij ál je klanten.

We hebben allemaal belangrijke en minder belangrijke klanten qua omzet. Maar dat relatieve belang doet er helemaal niet toe. Al je klanten zouden van essentieel belang voor je moeten zijn, anders moet je geen zaken met ze doen. Iedereen in het bedrijf zou erop gebrand moeten zijn alles te doen wat in hun macht ligt om klanten bij je te houden. Om ze het allerbeste te geven. Om hun verwachtingen te overtreffen. Om ze never-nooit het idee te geven dat ze in de langste rij staan te wachten terwijl er voor nieuwe klanten een extra kassa wordt geopend.

Als je besluit om nooit meer een klant te verliezen, kan je bedrijf radicaal veranderen. Als je Outdo al langer volgt, weet je dat je winst op termijn stijgt met 25% tot 100% wanneer er 5% meer klanten bij jou blijven. Moet je nagaan wat er kan gebeuren als er nooit meer een klant vertrekt. Neem dat besluit nu. En zorg dat je deze zomer nog een snelkassa opent voor je bestaande klanten. Want zij verdienen het allerbeste.

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren