Hoe je jouw klanten in 3 stappen immuun maakt voor acties van de concurrent

Columns | 1066 keer bekeken

Wij spreken iedere week ondernemers die het moeilijk vinden om de verwachtingen van hun klanten te overtreffen. In dit artikel lees je hoe jij in 3 stappen het wow-effect bereikt.

Hoe je jouw klanten in 3 stappen immuun maakt voor acties van de concurrent

Het is moeilijk om de lange termijn groei van jouw bedrijf te garanderen wanneer je middenin een prijzenoorlog zit. Je investeert in koude acquisitie en dure marketingcampagnes, maar de resultaten zijn vaak teleurstellend. In zijn boek: ‚The Ultimate Question 2.0’ legt loyaliteit goeroe Fred Reichheld hoe dat komt: deze strategieën leiden niet tot dolgelukkige klanten. Kortom: je mist de boot wanneer het jouw bedrijf niet lukt om bestaande klanten een mooie dag te bezorgen.

Fred heeft een punt

De klant wordt overspoeld door aanbiedingen van concurrenten. Wanneer hij een keuze moet maken, laat hij meer beïnvloeden door de ervaringen van anderen dan door reclame. En het was nog nooit zo gemakkelijk om toegang te krijgen tot die ervaringen. Inmiddels heeft iedereen te maken met de effecten van social media binnen zijn bedrijf. Ook inkopers zijn gevoelig voor het oordeel van andere klanten. Daar kan jouw advertentie weinig tegenin brengen.

Al dat online gepraat over ervaringen biedt echter ook mogelijkheden. Jouw klant kan niet wachten om door jou verrast te worden! Want dan heeft hij iets om over te praten. Dat gaat verder dan twitter of facebook. Los van social media praten mensen gelukkig ook nog met elkaar op feestjes, borrels, conferenties en vakbeurzen. Hoe mooi zou het zijn wanneer het de volgende keer over jouw persoonlijke aanpak gaat. Over wat jouw bedrijf onderscheidt en waarom jij zo goed bent: kortom ‚het wow-effect’.

Bereik het wow-effect in 3 stappen

Stap 1: Kies de klanten die je wilt verrassen

De klanten waar jij extra aandacht wilt geven omdat ze dat verdienen. Bijvoorbeeld omdat ze verantwoordelijk zijn voor 80% van jouw winst. Of juist omdat je weet dat ze een groot deel van hun inkopen nog niet bij jou doen.

Stap 2: Breng hun behoeften in kaart

Wat willen deze klanten echt, naast goede service en een product dat werkt? Ga op zoek naar de behoefte die daar een stap boven zit. Willen ze zekerheid boven alles? Of nieuwe ideeën? Willen ze innoveren? Groeien?

Stap 3: Bied een wow-ervaring die past bij die behoefte

Maak het persoonlijk en verrassend. En let op: wanneer je volgend jaar hetzelfde doet, dan is het geen verrassing meer. Om wow-ervaringen te blijven creëren moet je creatief zijn.

Deze stappen volgen is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Maar ze gaan voor iedere ondernemer op. Ook in de verpakkingsindustrie geldt dat mensen zaken doen met mensen. Wij zijn benieuwd naar jouw ervaring. Weet jij nog wanneer je voor het laatst een wow-ervaring had als klant? 

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren