Hoe krijg je klanten in de rij voor je nieuwe product?

Expertartikelen | 578 keer bekeken
Hoe krijg je klanten in de rij voor je nieuwe product?

Rob neemt binnenkort het productiebedrijf van zijn vader over. Zijn vader wordt in de regio op handen gedragen, dus Rob heeft wat te bewijzen. Sinds kort is hij verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken en de strategie. Hij levert aluminium onderdelen aan grote OEM’ers en een flink aantal kleinere klanten.

Er liggen grootse plannen voor de toekomst. Rob wil de maakindustrie in Nederland houden. Wat hij technisch wil neerzetten is vandaag nog onmogelijk, maar hij ziet het al helemaal voor zich. De hele wereld gaat meeprofiteren, te beginnen met Overijssel.

Techniek
De techniek is een flinke hobbel. Als je hem vraagt om zijn grootste uitdaging te beschrijven zegt hij: “Het technisch zo goed voor elkaar te krijgen dat de klanten komen”. Als de techniek er is, komen de klanten vanzelf. Dus daar richt hij al zijn energie op.

Klanten komen daarna wel. Rob deelt zijn plannen nu al met zijn bestaande klanten, maar die reageren niet allemaal even goed. Hij zoekt constant mogelijkheden om het gesprek op de toekomst te brengen. Maar de mensen die beslissen of hij mag blijven leveren zijn de inkopers en niet iedere inkoper kijkt naar de toekomst. Er zijn er genoeg die alleen willen praten over de prijs. Of meer to-the-point: hoe die prijs NU naar beneden kan. “Maakt niet uit”, zegt Rob, “de techniek is toch nog niet af”.

Technologische innovatie is nooit ‘af’. Door te wachten tot de techniek ‘af’ is en er dan pas actief de markt mee op te gaan, maakt je jezelf onzichtbaar voor toekomstige klanten die nu al met je aan tafel willen. En dat zijn niet per se dezelfde klanten als de klanten die nu haggelen over de prijs. Als je blijft investeren in techniek zonder zeker te weten dat je huidige klanten daar straks voor in de rij staan, neem je een groot risico. 

Dromen
Er komt een punt waarop je de inkoper die eeuwig goedkoper wil inruilen voor een klant die niet kan wachten om je te omarmen als innovatieve leverancier waarmee je nog jaren vooruit kan. Laten we eerlijk zijn: hoe eerder die dag komt hoe beter. Wat ondernemers vaak vergeten is dat ze daar zelf een enorme rol in spelen.

Techniek die alleen bestaat op papier heeft een podium nodig. Er zijn genoeg potentiële klanten die bij het horen van jouw innovatieve plannen onmiddellijk inzien dat dit je een leverancier bent die bij hen past. Maar dan moeten ze je verhaal wel horen! Helaas voor ons allen gaat dat niet vanzelf. Als je ervan droomt ervan dat je naam bij potentiële klanten rondgaat en dat die een adem genoemd wordt met de techniek die je ontwikkelt is éérst marketing nodig en dan pas techniek.

Met een gericht marketingplan kan je nu al klanten aantrekken voor je innovatie. Door marketing slim in te zetten kies je je eigen klanten, niet andersom. Je hebt legio mogelijkheden om de klanten die het beste passen te laten weten waar je mee bezig bent. Maar daarvoor moet je gerichte keuzes maken in je marketing. De eerste vragen die je jezelf stelt zijn: waar halen mijn klanten hun informatie vandaan en welke van die kanalen past bij mij? Daarna is het een kwestie van tijd maken en actie ondernemen.

Ben jij een innovatieve ondernemer met grootse plannen net als Rob en wil jij checken of jij je toekomstige klanten nu al aantrekt met jouw marketing? Download dan de checklist “Marketing die werkt” via de link.

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren