Hoe ver mag je gaan met misleidende reclame?

Expertartikelen | 640 keer bekeken
Hoe ver mag je gaan met misleidende reclame?

Reclame op verpakkingen: wat mag er eigenlijk nog wel en wat niet? Tijdens de seminar Reclamerecht van Dirk Zwager werden alle regels nog één keer op een rijtje gezet. 

Misleidende reclameleuzen op verpakkingen: de afgelopen jaren is er een hevige strijd losgebarsten over wat wel of niet geoorloofd is op een verpakking. Mag je bijvoorbeeld zeggen dat je de lekkerste koekjes van Nederland verkoopt? Volgens advocaat Joost Becker van het Arnhemse advocatenkantoor Dirk Zwager mag dat. “Zolang je maar niet zegt dat je beter bent dan een ander bedrijf, zonder daar enig bewijs voor aan te voeren.”

Een soortgelijke casus diende een aantal jaar geleden voor de Nederlandse rechtbank. “Het merk Wilkinson schreef op een verpakking dat hun product beter was dan mesjes van concurrent Gillette, zonder daar bewijs van aan te voeren.” De rechter oordeelde dat dit niet mocht, en omdat de bewering zowel in het Nederlands als in het Frans werd gevoerd werd de verpakking verboden voor zowel Nederland, België als Frankrijk. Een relatief fenomeen. “Sinds een aantal jaar kunnen dit soort verboden die verder gaan dan Nederland ook opgelegd worden.”

Nederland
Terug naar de Nederlandse regels. Volgens Becker kan het Duitse Teekanne arrest grote invloed hebben in Europa. “Teekanne verhandelt in Duitsland vruchtenthee. Op de verpakking staan afbeeldingen van frambozen en vanillebloesem. Zij vermeldt dat het gaat om “vruchtenthee met natuurlijke aroma’s” en “vruchtenthee met natuurlijke aroma’s – vanille-frambozensmaak”, en gebruikt de slogan “enkel natuurlijke ingrediënten”. Er volgt een aanklacht dat de consument zou verwachten dat de betrokken thee bestanddelen van vanille en framboos bevat, of minstens natuurlijke vanille- en frambozenaroma. In werkelijkheid bevat het product echter geen enkel aroma dat uit vanille en framboos is verkregen, maar enkel aroma’s die een dergelijke smaak hebben.”

Wie een klacht heeft over degelijke misleidende verpakking kan zich richtten tot de rechter met een advocaat, maar er is ook een makkelijkere weg: de Nationale Reclame Code van Stichting Reclame Code. In een paar simpele zinnen kan men de klacht verwoorden, waarna de commissie een onderzoek doet. De uitspraak hiervan is geen bevel, maar een aanbeveling. Toch wordt volgens Becker 96 procent van de aanbevelingen overgenomen. “Wie er niet naar handelt en daarna voor de rechter gedaagd wordt, kan die zaak eigenlijk op zijn buik schrijven.” 

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.


Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren