Hoe verantwoord zijn retourprocessen?

Expertartikelen | 483 keer bekeken
Hoe verantwoord zijn retourprocessen?

Een onvermijdelijk neveneffect van e-commerce is het retourproces. Of toch niet? Retouren zorgen voor grote verspillingen in de logistiek, in ieder geval van tijd, energie en verpakkingsmaterialen. Het wordt tijd om wat aan die retouren te doen.

Elk jaar worden in Nederland 1,2 miljoen kledingstukken vernietigd. Het gaat om kledingstukken die ook na herhaaldelijk afprijzen niet worden verkocht. Ze gaan naar de verbrandingsoven of verdwijnen in de shredder, waarna de verscheurde stoffen worden bewerkt tot vilt.

De cijfers komen uit een onthutsend onderzoek dat tijdens de start van de uitverkoop in juli is gepubliceerd. Het onderzoek is uitgevoerd door bureau Conclusr in opdracht van MVO Nederland, waarvoor 379 winkeliers en groothandelaren zijn ondervraagd. Uit dat onderzoek blijkt dat nog veel meer kledingstukken onverkocht blijven, 21,5 miljoen in totaal. Het grootste deel daarvan gaat naar goede doelen en outletcentra of wordt als restpartij verkocht aan opkopers. Retailers lopen door al die onverkochte kleren een omzet van 313,5 miljoen euro mis.

Ik vraag me af of het aantal vernietigde kledingstukken in de praktijk niet veel groter is dan die 1,2 miljoen. Een logistiek manager die zelf kampte met uitdagingen op het gebied van retourlogistiek, wees me vorige week op de retourenproblematiek van online kledingwinkels. Stel dat zij een jeans terugkrijgen waarvan de kostprijs misschien maar een tientje bedraagt. Hoe veel tijd geef je dan een medewerker om de teruggestuurde broek te inspecteren, te reconditioneren, te verpakken en weer terug op voorraad te leggen? Loont het überhaupt de moeite om al die tijd in een jeans te steken?

Duidelijk is dat de hele retourenproblematiek voor veel verspilling zorgt. Misschien niet van goederen, maar dan toch wel van de tijd, de energie en het verpakkingsmateriaal dat nodig is om die goederen te verzenden en weer terug te sturen. Hoe maatschappelijk verantwoord zijn webshops die retouren stimuleren door daarvoor geen kosten in rekening te brengen? Dat nodigt uit om zes kledingstukken in drie verschillende kleuren en twee verschillende maten te bestellen en er vijf daarvan weer terug te sturen. En dan blijft de vraag dus over of al die teruggestuurde artikelen daadwerkelijk weer op voorraad worden gelegd.

Ook als het artikel weer beschikbaar is voor verkoop, is de pijn nog niet helemaal verdwenen. De logistiek manager die ik sprak, beschikte zelf sinds kort over een automatisch opslag- en orderverzamelsysteem. De artikelen die zijn klanten terugstuurden, werden in zijn systeem wel weer op voorraad gelegd. Dat is echter gemakkelijker gezegd dan gedaan. Als hij de standaard inslagprocedure gebruikt, zit hij opgescheept met een kunststof bak waarin maar één in plaats van twintig of dertig artikelen liggen. Dat leidt tot een wel erg dure opslaglocatie voor slechts één artikel. Het probleem is opgelost door een orderpickstation voor het omgekeerde proces te gebruiken: een medewerker doet een tijd lang niets anders dan teruggestuurde artikelen weer in de juiste voorraadbak leggen.

Wat kunnen we doen om het aantal retouren te verminderen? Allereerst tijdens het aankoopproces alvast meer informatie bieden over bijvoorbeeld pasvorm en maatvoering van producten. En door slimme tools te ontwikkelen waardoor mensen op hun tablet of pc al kunnen zien welk model of welke kleur wel of niet staat. De vraag is of dat voldoende is. Misschien moeten we ermee stoppen om het retourneren van artikelen zo aantrekkelijk te maken. Bijvoorbeeld door daarvoor kosten te berekenen. Hoort dat niet bij maatschappelijk verantwoord ondernemen?

Marcel te Lindert - Journalist logistiek en supply chain, schreef deze bijdrage. Dit artikel verscheen eerder op LogistiekProfs

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren