Holistische verpakkingen zijn hip

Expertartikelen | 1409 keer bekeken

Nog steeds denken de meesten van ons bij het woord ‘holisme’ aan een geitenwollensokkenwereld die bestaat uit broodsap en wierook. Maar let op: holisme is aan een stevige comeback bezig. Invloeden daarvan worden in de samenleving steeds duidelijker: we willen niet meer naar 1 aspect ergens van kijken maar naar het geheel.

Ook in de verpakkingswereld duiken er steeds meer voorbeelden van op. In dit geval zijn het met name de jonge ondernemers, start ups, die een ‘holistische’ kijk hebben op de manier van ondernemen, hun producten én de bijbehorende verpakkingen: het gehele concept moet kloppen! Duurzaam ondernemen is daarbij uitgangspunt en dat betekent dat dus niet alleen de producten biologisch, fairtrade etc. moeten zijn maar ook de verpakkingen.

Lees ook: "Crowdfunding en innovatie zijn met elkaar verbonden"

Een prachtig voorbeeld daarvan is Lovechock, opgericht door Laura de Nooijer. Laura is met de veertjes in haar haren een opvallende dame. Met passie vertelt zij over het product Lovechock dat met zoveel liefde wordt gemaakt en wat ook liefde overbrengt. De holistische benadering van het product zorgde ervoor dat zij ook met net zoveel aandacht naar de verpakkingsmogelijkheden keek. Die moest naadloos aansluiten bij de inhoud! Laura ontwikkelde samen met Steven de Cleen, ontwerper bij Prouddesign, een biobased verpakking die het concept volledig compleet maakt. Een kartonnen omhulsel met spectaculair geprinte binnenzijde en een bioplastic composteerbare wrap om de chocolade. Deze benadering van product én verpakking heeft ervoor gezorgd dat Lovechock binnen 5 jaar al in 20 landen in Europa verkrijgbaar is. Lovechock levert het fantastische bewijs dat een holistische aanpak werkt!


Een ander voorbeeld is Seepje. Opgezet door twee jonge ondernemers die zich realiseerden dat wasmiddelen enorme impact hebben op de natuur. Ze ontwikkelden een 100% natuurlijk wasmiddel uit schillen van een Nepalese vrucht en hebben de productie opgezet in samenwerking met de lokale bevolking die daar ruim bovengemiddeld voor betaald wordt. En ook voor Seepje gold: de verpakking moest aansluiten bij het product. Daarnaast wil je natuurlijk ook graag dat jouw verpakking het schap uitknalt. Het werd een ludieke verpakkingscombinatie van een papieren fles met een plastic binnenzak. Bijzonder opvallend in het wasmiddelenschap en scheiden gaat eenvoudig: buitenkant in de papierbak, binnenkant in de plastic bak.

Ook dit is een sterk staaltje van de nieuwe holistische aanpak. Het bevalt mij goed!

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren