Hout is waarschijnlijk het eerste materiaal dat gebruikt is voor het maken van verpakkingen. Het werd gebruikt lang voordat glas, metal, papier en plastic op de markt kwamen. Maar waar deze laatstgenoemden doorgroeien, heeft hout moeite om nut te bewijzen, afgezien van het gebruik van pallets en kratten – en zelfs die worden langzaam vervangen door andere materialen.

Voordeel
Lang voordat de trend ‘duurzaam verpakken’ opkwam, was hout er al. Het kan dan ook gezien worden als een van de meest duurzame verpakkingsmaterialen. Er is geen energie nodig om houten producten te produceren, het kan relatief goedkoop worden verwerkt, is erg sterk en kan over het algemeen meerdere keren gebruikt worden. Als dit laatste niet het geval is, kan het altijd nog makkelijk omgevormd worden tot andere producten of verbrand worden om warmte en energie te genereren. Daarnaast is hout een geweldige isolator. Het is volgens de industrie 15 keer meer effectiever dan beton, 400 keer dan staal en 1770 keer zo effectief als aluminium.

Nadeel
Maar in de moderne wereld zijn er teveel nadelen aan het gebruik van hout verbonden, behalve voor het maken van pallets en kratten. Eerst en meest belangrijk: het hout is te zwaar, waardoor het financieel erg onvoordelig is om voor losse producten te gebruiken. Ook neemt het veel ruimte in en is het in transport erg lastig, want niet buigbaar. Ten tweede is het erg duur en complex om het hout te bewerken, ondanks dat het relatief goedkoop gesneden, gezaagd of geschuurd kan worden. Verder is hout erg poreus, wordt het zwaar als het nat wordt, is het erg lastig om erop te printen en kan het restgeuren achterlaten.

Kortom: in welke toepassing kan hout nog gebruiken worden als verpakkingsmateriaal in de 21e eeuw?

Wijn, drank, tabak
Voor een aantal producten zijn er duidelijke voordelen voor het gebruik van houten verpakkingen. Vooral luxe verpakkingen om producten als wijn, enkele alcoholische dranken, tabak en breekbare producten als glas of porselein kan hout een optimale bescherming bieden en bijdrage aan het luxe imago.

Voor wijn kan de wijngaard kiezen voor een eigen creatie van individuele dozen, om het luxe imago van een fles wijn te vergroten. Ook kan er met hout verschillende maten van verpakkingen gekozen worden, zodat zowel voor meerdere al individuele flessen kan gelden. Dit wordt nog steeds veel gedaan.

Voor alcoholische dranken biedt een houten doos meer bescherming dan een kartonnen variant, en kan het een goedkoper alternatief zijn dan een luxe verpakking van karton. Nadeel is de enorme oplage waarin sommige merken produceren: in grote getalen is het praktisch onmogelijk om iedere fles te voorzien van een houten verpakking. Vooral niche markten zoals Duitsland, Oost-Europa en sommige Aziatische landen maken nog veel gebruiken van de houten verpakking.

Voor sigaren ligt dat anders. Hier wordt vaak in de eerste plaats gekozen voor een houten verpakkingen, vooral voor de klassieke sigarendozen. De houten verpakking past uitstekend bij de natuurlijke uitstraling van sigaren en draagt met haar restgeur bij aan de beleving die rond een sigaar hangt.  Ook zijn er praktische voordelen: doordat hout poreus is, kan de sigaar blijven ‘ademen’, waardoor het product in goede conditie blijft.

Pallet Power
Als het op pallets aankomt, is hout het regerende verpakkingsmateriaal. Een recent rapport van Freedonia Group voorspelt dat de mondiale vraag tot 2017 jaarlijks zo’n 5 procent zal stijgen, tot 5,1 miljard pallets. Dit betekent een versnelling van de relatief trage groei tussen 2007 en 2012. Vooral volwassen markten als Noord-Amerika en West-Europa zullen meer vraag creëren. Ook China speelt een grote rol bij deze groei, met een toename van 50 procent van het gebruik van pallets.

Ondanks dat de markt van plastic pallets in opkomst is, is dat nog lang geen echte concurrent. 90 procent van de wereldwijde houtvraag wordt gebruikt voor houten pallets, die een stuk goedkoper zijn dan de plastic variant. Voordeel van de plastic variant is dat ze makkelijker schoon te houden zijn en vaak gemaakt worden van gerecycled materiaal.

Het aantal pallets dat wereldwijd in omloop is zal toenemen tot 9,9 miljard in 2017. Doordat de mondiale economie aantrekt en voorraad steeds groter wordt, zal deze groei gestaag doorzetten. Ook draagt het gegeven dat goederen steeds meer wereldwijd worden verscheept bij aan deze groei, volgens het rapport.

De toekomst van hout in de verpakkingsbranche staat vast – zij het in bepaalde, geringe sectoren. Verwacht dan ook niet dat uw brood binnenkort in een houten doos in de supermarkt ligt, maar in de markt van luxe goederen is er nog meer dan genoeg ruimte voor groei.

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren