Iconische verpakkingen: een ode aan de vorm

Columns | 1327 keer bekeken

Er zijn verschillende aspecten die het effect van een verpakking bepalen. Zowel fysieke als grafische aspecten spelen een rol. Denk aan merknaam, typografie, kleurgebruik, illustraties en vorm. Het samenspel van alle elementen bepaalt in hoeverre een verpakking wordt herkend. Maar er zijn ook merken die herkend worden op basis van slechts één van deze elementen. Met name de vorm van de verpakking is voor veel bedrijven het ultieme handelsmerk.

Bekende voorbeelden van iconische verpakkingen zijn de beugelfles van Grolsch, het Coca-Cola flesje en de ketchupfles van Heinz. We herkennen de verpakking uit duizenden, zelfs wanneer de merknaam ontbreekt. En dat allemaal dankzij de vorm. Soms gecombineerd met een opvallende kleur: zo is Nivea bekend om haar blauwe blikje.

Consistentie 
Wat gebeurt er als we de vorm veranderen? Dan kan het zomaar zijn dat trouwe consumenten het merk over het hoofd zien. Dit is in het verleden wel vaker gebeurd, met een dalend marktaandeel als gevolg. Dit geldt vooral voor Fast Moving Consumer Goods. Producten die we regelmatig, vrijwel gedachteloos in de boodschappenkar gooien. Consistentie is daarom ontzettend belangrijk, maar tegelijkertijd willen merken zich ook blijven vernieuwen. 

Een mooi voorbeeld is het verhaal van Grolsch. Marcel Verhaaf, schrijver van de boekenserie ‘Iconic Packaging’ schrijft over het biermerk: “Ze hebben bij Grolsch niet de fout gemaakt om vast te houden aan het verleden: ze wisten de unieke eigenschappen van de beugel naar de toekomst te brengen.” Hiermee doelt Verhaaf onder meer op het productieproces van Grolsch. Het bevestigen van de beugel op de fles was tot voor kort handwerk. Om het productieproces efficiënter in te richten is er speciaal voor Grolsch een nieuwe machine ontwikkeld. Het bedrijf had er ook voor kunnen kiezen om af te stappen van de beugel. Maar Grolsch erkent het belang van de vorm van de verpakking maar al te goed: die beugel zal en moet blijven. De vorm als het ultieme handelsmerk.

Elementen
In dit verhaal richt ik me specifiek op de vorm van de verpakking, maar opvallen bereik je vooral door de juiste hiërarchie tussen de verschillende elementen. Kies één of twee elementen die de aandacht trekken. Waar Grolsch en Heinz kiezen voor de vorm leggen Calvé Pindakaas en Douwe Egberts de nadruk op de grafische aspecten. Het gaat erom dat je een weloverwogen keuze maakt om één of meer aspecten uit te lichten of juist te negeren.

Ken jij nog meer voorbeelden van iconische verpakkingen, specifiek gelet op de vorm? Of ken je misschien voorbeelden van verpakkingen waarbij de verschillende aspecten (merknaam, typografie, kleurgebruik, illustraties en vorm) niet in balans zijn, waardoor de verpakking minder goed ‘leesbaar’ wordt? 

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren