In 5 stappen naar een 5 sterren verpakkingsbedrijf

Expertartikelen | 762 keer bekeken
In 5 stappen naar een 5 sterren verpakkingsbedrijf

Bij 5 sterren denken de meeste mensen aan een duur restaurant. Je denkt waarschijnlijk aan chef koks die je kent van TV, aan kraakhelder wit linnen, aan luxe, aan verrukkelijke kleine porties op een groot bord. Het kost wat, maar dan heb je ook wat. Daarom kan je bij een 5 sterrenrestaurant op z’n vroegst reserveren voor januari 2017 als je vandaag belt. Voor jou tien anderen.

Bij 5 sterren denk ik aan ondernemers in de verpakkingsbranche. Want wat de chef-kok in zijn toprestaurant heeft bereikt is de exact wens van alle ondernemers die ik ooit heb gesproken. Een hele goede prijs krijgen, de vrijheid om te investeren en te vernieuwen, een enthousiaste schare trouwe klanten en nieuwe klanten met een dikke portemonnee die jou bellen in plaats van andersom.

Om goede prijzen te krijgen en klanten vast te houden moet je denken als 5 sterren chef. Alleen klanten die jouw bedrijf ervaren als 5 sterren leverancier zijn bereid om daarvoor hoge prijzen te betalen en bij je te blijven. Maar hoe pak je die 5 sterren in jouw branche?

De 5 stappen naar 5 sterren in de verpakkingsbranche.  

1: Verplaats je in je klanten  
Hoe hard je het ook probeert, jij kan je nooit volledig in je klant verplaatsen. Terwijl jouw klant praat, denk jij in omzet, marge en uitvoering. Daardoor ga je aannames doen in plaats van vragen stellen. En die aannames kunnen je een hoop geld kosten. Nadat je offerte akkoord is, komen er bijvoorbeeld nog 7 nieuwe wensen op tafel. Die heb je niet in je voorstel hebt meegenomen want je had geen idee dat ze bestonden. 

Ondertussen is je klant er wel vanuit gegaan. Lang verhaal kort: om je relatie te redden moet je een deel van je marge opeten. Door goede vragen te stellen aan je klant verplaats je je in je klant. Zo voorkom je aannames, versterk je je relatie met je klant en breng je actief nieuwe kansen boven tafel.  

2: Bied je klanten alles aan

Het overgrote merendeel van de ondernemers die ik spreek, schat dat er 20 procent meer omzet te halen valt door aanvullende producten en diensten proactief aan te bieden. Het is aan jou om te garanderen dat je bestaande klanten exact weten wat jij te bieden hebt. Om dit op een relaxte manier te doen, kun je wederom denken aan goede voorbeelden uit de horeca. De barman is een verkoper. Als hij uit zichzelf om half 7 ’s avonds de daghap aanbiedt als het duidelijk nog gezellig is, voel je je gezien en gewaardeerd. Dat is voor je klant niet anders!

3: Overtref de verwachting

Kookboekschrijfster Judith Olney zei het al: “Serveer altijd te veel warme chocoladesaus op je vanille-ijs. Het maakt mensen dolgelukkig en dan zijn ze je iets verschuldigd”. Jouw product valt altijd in 1 van 3 categorieën, wat jouw klant betreft:

  • naar verwachting
  • onder verwachting
  • boven verwachting.

Alleen die laatste 2 zijn interessant. Want klanten praten alleen over je als je buitengewoon slechte service levert, of als je hun verwachtingen overtreft. Doe op het juiste moment wat extra’s en doe er een strik omheen zodat je klant snapt dat hij een cadeau van je krijgt. Zo gonst jouw naam rond tijdens de volgende borrel.

4: Laat je kennen   
Mensen doen zaken met mensen, niet met bedrijven. Dat is anno 2016 nog steeds zo, maar het wordt veel te vaak vergeten. Uit recent onderzoek blijkt dat 70 procent van de (in)koopbeslissingen worden genomen op basis van gevoel. Zorg dat je klant merkt dat hij zakendoet met een mens van vlees en bloed. Dat is nog altijd de snelweg naar een positief gevoel en vertrouwen.

5: Beloon je ambassadeurs   

De klanten die jou promoten vormen in eerste instantie vaak een kleine groep binnen je vaste klantenkring. Zorg dat je weet wie het zijn en laat weten dat je ze waardeert. Er zijn ontelbaar veel manieren om je ambassadeurs te bedanken. Van een oprecht ‘dank je wel’ tot een verrassend cadeau dat perfect bij ze past.

Wil jij groeien naar de 5 sterren status?

In samenwerking met Verpakkingsprofs krijg jij gratis mijn book “Blink uit met jouw 5 sterren bedrijf”. Hierin heb ik de 5 stappen naar een 5 sterren bedrijf in jouw branche concreet uitgewerkt. Je leert wat je moet doen om alle kansen bij je bestaande klanten eenvoudig te verzilveren; hoe je de verwachting van je klanten keer op keer overtreft; en hoe je winst met 25 procent tot 100 procent kan stijgen door je klanten een 5-sterren ervaring te geven.

Download hier het e-book!

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren