Ingeblikt vlees: het nieuwe kerstcadeau

Expertartikelen | 606 keer bekeken
Ingeblikt vlees: het nieuwe kerstcadeau

Blikvoedsel als luxe cadeau: is het goede marketing,  de juiste perceptie, een onbewuste associatie of een diepgewortelde traditie?

Etenswaren in blik worden in de meeste segmenten niet als premium of luxe producten beschouwd. Ligt de oorzaak hiervan bij marketing, traditie of perceptie? Waarschijnlijk een combinatie van meerdere factoren.  Al eerder is uit consumentenonderzoek gebleken dat tradities moeilijk te doorbreken zijn. Neem de blikjes vlees (luncheon meat) als voorbeeld. Gaan wij dit ooit (weer) beschouwen als luxe product of als lekker alternatief van onverpakt vlees?

Dat het anders kan bewijst Zuid-Korea. Onlangs was het Thanksgiving. Een dankdag waarop men dankbaar is voor de oogst van afgelopen jaar. Het is een nationale feestdag die wij niet vieren, maar in Korea wel, drie dagen lang zelfs. Iedereen reist terug naar de plek waar hij vandaan komt en eet samen met al z’n dierbaren. Hierbij worden ook cadeaus gegeven. In de moderne uitvoering lijkt het meer op onze kerst- of Sinterklaasviering. Zoals wij onze traditionele Sinterklaas cadeaus kennen, denk aan de chocoladeletters, heeft Korea ook lekkernijen.

In Korea geeft men elkaar namelijk luncheon meat, te koop in luxe cadeauset bij de duurdere warenhuizen. Vertaald naar het Nederlands betekent dit blikjes vlees met een paar aanvullende ingrediënten om zo een Koreaans gerecht te kunnen bereiden. Ingeblikt vlees roept bij ons de herinnering op van de “macaroni van je moeder van vroeger”. De tijd voordat er kant-en-klare Italiaanse groentepakketten bestonden en pastasoorten als penne en fusilli nog niet op ons boodschappenlijstje werden geschreven. Goedkoop, smaakloos en ongezond zijn de drie meest gehoorde kreten als je mensen vraagt naar hun mening over ingeblikt vlees.

In Korea denkt men daar anders over, terwijl het product op dezelfde manier zijn intrede heeft gemaakt in de markt. Tijdens de Koreaanse oorlog in de jaren ’50 werd vlees in blik door het Amerikaanse leger geïntroduceerd. In die tijd was Korea een arm land en vlees was een luxe product. Koreanen gebruikten vlees in blik en andere overgebleven kliekjes uit het leger om een maaltijd te koken in een hotpot. Deze leger stoofpot werd later het gerecht Budaejjigae en meer populaire gerechten met luncheon meat volgden. 

Door deze ontwikkeling heeft vlees in blik een speciale betekenis voor Koreanen. Waar het product in de meeste landen als budget eten wordt gezien, kan je het in Korea als cadeau geven aan je familie en vrienden tijdens belangrijke feestdagen. Afgelopen april was ik op bezoek in Seoul op het hoofdkantoor van een grote blikfabrikant. En ja hoor, daar lagen ze: de 'luncheon meat giftsets'. Veel bedrijven geven dit aan hun medewerkers als kerstpakket voor de feestdagen. De marketingstrategie van dit product is zo succesvol dat het meer gewaardeerd wordt dan coca cola en het “status food” is geworden.

Mocht je ooit van een Koreaanse vriend of zakenpartner (of van mij) een blikje luncheon meat krijgen onder de kerstboom, wees dan niet beledigd maar vereerd. En maak er een heerlijk verrassend kerstdiner mee!  

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren