Innovatiekansen voor de vastgeroeste verpakkingsmarkt

Expertartikelen | 1281 keer bekeken
Innovatiekansen voor de vastgeroeste verpakkingsmarkt

Van de week had ik een gesprek met een verpakkend bedrijf en viel de term ‘plastic soup’. De heren in kwestie keken mij niet begrijpend aan. Waarop ik vrij ontsteld uitriep: “hebben jullie daar dan echt nog nooit van gehoord?”.

Ik vind het onbegrijpelijk dat ik nog steeds met grote regelmaat bedrijven uit de verpakkingswereld aan tafel heb die echt nog totaal niet met circulair en/of biobased verpakken bezig zijn. Maar die ondertussen wèl merken dat ze geen of in ieder geval steeds minder omzet hebben.

“Tja”, denk ik dan, “dat begrijp ik wel”. Deze bedrijven staan totaal stil, ze innoveren niet, kijken niet vooruit naar hoe de markt zich aan het ontwikkelen is en hebben dus zelf ook niets interessants meer aan te bieden. Als je dan zelfs nog niet van de ‘plastic soup’ gehoord hebt, dan behoor je toch echt tot de ‘oude wereld’.

Nu zal de plastic soup niet echt verminderen door biobased of circulaire verpakkingen, maar dat is een andere discussie. Alle grote brand owners zijn zich er inmiddels wèl goed van bewust dat zij in de toekomst een omschakeling zullen moeten maken naar niet-fossiele en recyclebare of composteerbare grondstoffen. Omdat voor de echt grote wereldspelers daar heel veel bij komt kijken, is de aandacht op de korte termijn nu eerst vooral gericht op CO2 reductie en recycling maar realiseert men zich terdege dat op de langere termijn het roer geheel om moet naar de niet-fossiele grondstoffen.

De retail conglomeraten van deze wereld kun je vergelijken met enorme olietankers die maar moeizaam kunnen keren. Maar… dit keerproces is ingezet en nu zullen ze ook niet meer te stoppen zijn. Al zal het nog lang duren voordat de resultaten zichtbaar zullen zijn want er zijn nog vele hordes die genomen zullen moeten worden.

Neem als voorbeeld een fles bodylotion gemaakt van gewone op olie gebaseerde HD-PE. Voorlopig is deze fles prima recyclebaar bij het gewone PE. Maar in de circulaire toekomst zou deze fles, idealiter, van gerecyclede PE gemaakt kunnen worden. De fles hoeft niet voedselveilig of doorzichtig te zijn, dus dat scheelt al enorm. Maar het is heel moeilijk op dit moment om aan goed recyclaat te komen waarbij niet alleen de kwaliteit een uiterst belangrijke rol speelt maar ook de steady aanvoer van het materiaal én voldoende volume. Daarbij is de markt ook gebaat bij concurrentie want als er maar 1 leverancier is, zal een conglomeraat daar niet mee in zee gaan (te risicovol).

Wat ook lastig is, is dat conglomeraten rekening moeten houden met overheidsregels in alle landen waar ze in de schappen liggen. En daarnaast verschilt het ook nog per land hoe afval ingezameld en verwerkt wordt.

Deze fles bodylotion zou nu ook al prima van bio-PE gemaakt kunnen worden. Dan is de fles dus én biobased én circulair: een 100% recyclebare en future proof verpakking dus. Maar hierbij speelt met name de prijs een rol. Ik heb eens nagevraagd bij 1 van de grootste spelers hoeveel duurder een fles bodylotion van hen dan waarschijnlijk zou worden indien deze gemaakt zou zijn van bio-PE. Het bleek om minder dan 1 eurocent te gaan…

De betreffende speler gaf ook aan dat ze wisten dat de consumenten daar geen probleem mee zouden hebben. Wat echter wel een probleem was, was de achterban van het bedrijf: de aandeelhouders. Als je miljoenen flessen bodylotion verkoopt, gaat het ook om miljoenen eurocenten die je er eerst in moet stoppen. En aandeelhouders houden deze investeringen tegen.

Hierbij wordt dus helaas enkel naar de aankoopprijs van het materiaal gekeken terwijl men dit zal moeten gaan zien als een investering die zich verderop in de keten uitbetaald. Als bijvoorbeeld alleen al de marketingmanager daardoor een beter verhaal heeft naar zijn publiek en daardoor ook bijdraagt aan een positiever imago van de brand, dan is die ene eurocent al een daalder waard!

Zoals eerder gezegd: alle grote brand owners weten dat ze in de toekomst biobased en circulair zullen moeten gaan verpakken. Al hun toeleveranciers die hun business voor de toekomst veilig willen stellen, zullen dus in rap tempo moeten innoveren. Hopelijk kunnen we dan ook de ‘oude wereld’ in rap tempo achter ons laten…

Donderdag 6 april spreekt Caroli Buitenhuis in theater 2 tijdens Empack Den Bosch. Registreren kan hier.

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren