Interview: 'Alles moet kloppen om een Packaging Award te bemachtigen'

Expertartikelen | 942 keer bekeken

Management Media komt met een nieuwe award show voor verpakkingen: NL Packaging Awards. In tien categorieen worden prijzen uitgereikt tijdens een feestelijk gala op 17 maart 2016. Wat kunnen we van dit festijn verwachten? En hoe doe je mee? We vroegen het organisatoren Gerard Molenaar, hoofdredacteur en Mike Velleman, uitgever van Management Media.

Waarom hebben jullie een nieuwe prijs in het leven geroepen?
Gerard: ‘Nederland heeft zoveel innovatie te bieden als het om verpakkingen gaat en dan is het jammer dat er daar niet ieder jaar een podium voor is. Internationaal wordt Nederlands werk bekroond bij bekende competities als The Dieline Awards en de Pentawards en Nederland heeft zo'n verpakkinsgprijs met meerdere awards niet. In de ons omringende landen zijn er wel verpakkingsprijzen in meerdere categorieën en dat wilden wij graag op de Nederlandse markt introduceren. De reacties zijn gelukkig erg positief.’

Mike: We zijn al lang actief op de verpakkingsmarkt, maar sinds enkele jaren hebben we ook een vakblad voor de Horeca. Voor die markt organiseren we de Hospitality & Style Award. Dat is een begrip geworden en ondernemers zijn er trots op als ze die prijs winnen. De uitreiking vindt plaats op een feestelijk gala. Eerder dit jaar werd ik een keer vroeg wakker en toen dacht ik: waarom doe we dit niet voor de verpakkingsmarkt? E zijn toen met designers en verpakkingskundigen gaan praten en die reageerden bijzonder positief. Nu moeten we het tot een succes zien te maken.

Wat houdt de prijs precies in?
Gerard: We hebben een uitgebreide jury van 32 professionals kunnen samenstellen. Marketeers, verpakkingskundigen, designers, brand managers en andere specialisten. Die  gaan de inzendingen beoordelen op alle essentiële aspecten van het verpakken. Met name ook de marketingfunctie van de verpakking wordt in het oordeel meegenomen. Wie een award wint, weet dat hij goed werk heeft geleverd en dat een kritische jury lovend is. Dan betekent het winnen van zo’n award ook iets. 

Mike: ‘We kunnen via onze eigen media en onze mediarelaties ook veel publiciteit genereren. Dat betekent dat je als inzender ook exposure krijgt. Als je een kwaliteitsproduct levert, bevestigt deze award dat je ook in het verpakken een koppositie inneemt en dat is mooie publiciteit. 

Welke categorieën worden er onderscheiden en hoeveel aanmeldingen zijn er tot nu toe?Gerard: We hebben 10 categorieën; effectiviteit, private label, food (koel)vers, food houdbaar, drankverpakkingen, non food, innovatie, duurzaamheid, consumenteninnovatie en verzendverpakkingen/dozen. Opvallende categorieën zijn die voor effectiviteit van design en private labels. Inmiddels zijn er al 60 inzendingen binnen en daar zit veel moois bij. Maar met 10 categorieën is er ook ruime voor veel inzendingen en inzenden kan nog tot 11 januari. Dit is de kans voor innovatieve bedrijven om hun status te laten bevestigen met een NL Packaging Award, dus ik zou ze willen aanmoedigen om in te zenden nu het nog kan.

Lees ook de reacties van ontwerp bureaus op deze nieuwe prijzen in de verpakkingsbranche.

Waar moeten we aan denken bij de prijsuitreiking?
Mike: ‘Denk aan een zeer feestelijke avond met veel netwerkmogelijkheden voor designers, verpakkings- en machineleveranciers en hun relaties. Een diner op topniveau, entertainment, trotse prijswinnaars en in de persoon van Jort Kelder een professionele presentator’.

Wie gaan er jureren?
Mike: Dat houden we nog even geheim, zodat geen jurylid voor 19 januari, de dag van jurering, kan worden beïnvloed.  

Er zijn ook al andere prijzen in de verpakkingsbranche. Hoe onderscheiden jullie je?
Gerard: Door awards in meerdere categorieën mogelijk te maken, door het feestelijke event in Studio 21rondom de uitreiking en door de benadering van de inzendingen: alles moet kloppen, ook de manier waarop een innovatieve verpakking de merkwaarden uitstraalt. Natuurlijk is er de categorie innovatie, waar plaats is voor technologie. Maar in alle andere categorieën moeten de inzendingen voldoen aan de essentiële functies; beschermen, transporteren, conserveren, doseren, presenteren, informeren de merkwaarden uitdragen en ook nog scoren op duurzaamheid. Per categorie zal het zwaartepunt verschillen. Dat is aan de deeljury's. 

Ook meedoen? Inschrijven kan tot 11 januari op de website van Packaging Awards.

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren