Interview: dit zijn de verpakkingstrends voor 2016

Expertartikelen | 3131 keer bekeken

Ieder jaar organiseren Johan Glaser en Dick de Koning van Packz bv een seminar over de trends van het komende jaar. Dit jaar vindt deze plaats op 14 januari en 18 februari in hotel New York in Rotterdam. Met hun kennis, internationale netwerk en jarenlange ervaring worden ze gezien als experts. VerpakkingsProfs vroeg ze een tipje van de sluier op te lichten over de trends van 2016.

Vorig jaar voorspelden jullie onder andere dat duurzaamheid en flexibele verpakkingen groot zouden worden. Wat is daar van terecht gekomen?
Dick: Duurzaamheid heeft het afgelopen jaar enorm veel aandacht gehad. Dit kwam vooral door de branche verduurzamingsplannen. Er was al jaren veel discussie aan de gang, maar nu zijn er ook echt concrete doelen geformuleerd om duurzamer te gaan verpakken. Dat gaat over duurzaamheid in de breedste zin van het woord: van duurzame sourcing (‘Waar komt mijn materiaal vandaan?’) tot recyclen. Ook materiaalgebruik komt steeds meer onder de loep te liggen.

Als je kijkt naar flexibele verpakkingen is dat meer een trend die zich heeft doorgezet in 2015; hij was al langer aan de gang. Flexibele verpakkingen zijn goedkoop, er kunnen heel veel producten in een custerverpakking en je kunt er makkelijk op drukken en communiceren met de consument.

Wat zijn de trends die jullie voorzien voor 2016?
Johan: allereerst denken wij dat intelligente verpakkingen een enorme boost gaan krijgen. We zien steeds meer toepassingen op consumentenniveau. Dat gebeurt weliswaar nu nog in het duurdere segment, maar we zien wel steeds meer ontwikkelingen. Vaak is dat een voorbode: het zal langzamerhand ook steeds meer bij ‘goedkopere’ producten aanslaan.

Dick: De kosten zijn nu nog wat aan de hoge kant, maar we zien dat steeds meer producenten al verder kijken naar de functie om informatie te verschaffen. Intelligente verpakkingen kunnen bijvoorbeeld ook goed ingezet worden om namaak tegen te gaan.

Johan: Dat is een steeds belangrijker onderwerp. Laatst was er in het nieuws dat er in Spanje een enorme handel in shampoo is opgerold. Waar we eerder dachten dat namaakproducten vooral uit Azie kwamen, blijkt nu dat dat om de hoek ook gebeurt. Intelligente verpakkingen kunnen bij het tegengaan een belangrijke rol spelen.

Is de retail ook al overtuigd van verpakkingen met meer toegevoegde waarde?
Dick: Vanuit verschillende kanalen horen we dat de retail ook steeds meer beseft dat ze aan de bak moeten. Na de economische crisis loopt de concurrentie weer steeds meer op, en het onderscheidend vermogen van je product wordt steeds belangrijker. Je wilt toegevoegde waarde leveren, anders worden retailers al snel ingehaald door online. Het maakt niet uit om welke reden intelligente verpakkingen omarmd worden, maar dit gaat in 2016 steeds belangrijker worden.

Wat worden de trends op het gebied van voedsel?
Johan: De verspilling daarvan tegengaan! Je ziet het niet alleen in de verpakkingsbranche, maar ook in de landelijke media terugkomen: hoe kunnen we ervoor zorgen dat er minder voedsel verspild wordt? Daarbij wordt vanuit de verpakkingsbranche bijvoorbeeld gekeken naar de houdbaarheidsdatum. Is dat echt voor alles nodig, of moeten we naar een ander concept?

Dick: ook verwachten we dat de trend van digitaal door gaat zetten. Het personaliseren van verpakkingen door digitaal drukken blijft doorzetten, mede doordat de technologie steeds beter beschikbaar is. We zien dat dat in verschillende branches binnen het voedsel segment werkt: van whiskey tot cola. Zeker met het blijven groeien van e-commerce kan dit een belangrijker gegeven zijn om consumenten over de streep te trekken iets bij jou te bestellen.

Hoe zit het met de trend rondom e-commerce? Gaat die doorzetten?
Johan: De verpakkingsmachines worden steeds geavanceerder om de juiste hoeveelheid verpakkingsmateriaal voor een zending te bepalen. Producten gaan door een scanner, waarna de machine bepaalt hoeveel karton er nodig is. Wat wij ook verwachten voor 2016 is dat de discussie groter wordt: niet alleen het verpakkingsmateriaal, maar bijvoorbeeld ook de efficiëntie.

Dick: We zitten hier in een kantoor verzamelgebouw en daar rijden de hele dag busjes van verschillende bedrijven af en aan. Dat moet efficiënter en milieuvriendelijker kunnen. Het is niet alleen de verpakking van de e-commerce die beter moet, maar de gehele supply chain moet duurzamer.

Hoe zit het met die duurzaamheid in 2016?
Dick: Er is op dit moment veel aandacht voor biobased, maar wij denken dat dat maar langzaam groter wordt. Het is nu nog te duur; in het afgelopen jaar hebben we verschillende projecten niet door zien gaan door de kosten. Zolang de olie goedkoop blijft, is het vechten tegen de bierkaai.

Johan: Wat wel gaat veranderen en verder gaat ontwikkelen zijn de recycled contents en de materiaalstromen die beter in kaart worden gebracht. Ook verantwoorde sourcing gaat aan terrein winnen in 2016: weten waar je materiaal vandaan komt. Die vraag lijkt misschien vooral uit de consument te komen, maar in werkelijkheid zijn het de grote bedrijven die voor deze trend zorgen. Zij moeten de kar gaan trekken, maar gelukkig worden zij ook gestimuleerd door de overheid.

Welk land moeten we in de gaten houden als het gaat om verpakkingsontwikkelingen?Johan: Net als vorig jaar is dat Japan. We zien vaak dat ontwikkelingen van Japan via Amerika naar Europa komen. Zo ook met blikjes met hete koffie, een nieuwe trend die we verwachten in 2016 in Nederland. Japan loopt vaak voorop qua technologie.

Wat kunnen mensen verwachten van jullie seminar?
Dick: Het gehele jaar hebben wij ontwikkelingen en nieuwe inzichten vergaard op het gebied van concepten, technologie en duurzaamheid. De informatie halen wij op beurzen en conferenties, maar ook bijvoorbeeld uit ons wereldwijde netwerk. We hebben een brede poule van informatie, die we graag delen met de verpakkingsbranche.

Inschrijven voor de seminar kan via de volgende link.

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren