Interview: dit zijn de verpakkingstrends voor 2017

Expertartikelen | 1844 keer bekeken
Interview: dit zijn de verpakkingstrends voor 2017

Ieder jaar organiseren Johan Glaser en Dick de Koning van Packz bv een seminar over de trends van het komende jaar. Eén daarvan vond dit jaar plaats op 12 januari en de ander vindt plaats op 9 februari in hotel New York in Rotterdam. VerpakkingsProfs vroeg ze een tipje van de sluier op te lichten over de trends van 2017.

Vorig jaar voorspelden jullie dat slimme verpakkingen een grote rol zouden gaan spelen in 2016. Wat is daar van terecht gekomen?
Dick
: Tja, het hangt er vanaf uit welk perspectief je het bekijkt. Wat je ziet is dat er steeds meer slimme verpakkingen komen. We hebben een aantal bedrijven gezien die ermee zijn begonnen, hier en daar kleinschalig, maar ook groot. Er zijn een aantal gebieden waar enorm veel activiteit plaats vindt op het gebied van slimme verpakkingen. Naast RFID tracking & Tracing zijn een aantal retailketens bezig met augmentend reality en op consumer engagement gebied voeren een aantal bedrijven trials uit. De geneesmiddelenbranche en de wijnbranche gebruiken NFC enabled connected packaging op het  gebied van anti-counterfeiting. Je kan wel zegen dat slimme verpakkingen zich als een olievlek aan het verspreiden zijn.

Johan: Je ziet ook dat smartphones steeds betere apps krijgen of steeds beter inspelen op het gebied van slimme verpakkingen. Niet zo lang geleden presenteerde een bedrijf uit China bijvoorbeeld een telefoon die een infraroodsensor bevat die kan zien of een medicijn echt is of niet. Wij denken dat dit jaar opnieuw virtual reality en augmented reality een belangrijkere rol gaan spelen. 

Wat zijn de trends die jullie voorzien voor 2016?
Dick
: Er zijn natuurlijk verschillende paraplu trends. Eén is duurzaamheid. Op dit moment zie je heel veel aankondigingen van grote brand owners(link van Unilever) die zeggen meer met kunststof recycling te gaan doen. Grote bedrijven gaan meer verantwoordelijkheid nemen op dit gebied. Er moet meer plastic in de circulaire economie terecht komen. We moeten echt gaan redesignen zodat er gerecycled kan worden. De grote bedrijven zeggen nu ook zelf dat er een groot probleem is en treden in de publiciteit met het feit dat zij er ook echt iets aan willen doen.  

Johan: Ten tweede verwachten wij dat steeds meer E-commerce bedrijven rekening gaan houden met de loze ruimte in de verpakkingen. Voor de grote bedrijven zal dit wat makkelijker zijn dan voor de kleine bedrijven. Er zijn al verschillende technieken die dit mogelijk maken. Maar ook op dit punt valt er nog steedsveelte winnen. 

Stel het is 2018, wat zou dan een teleurstelling zijn voor wat niet heeft plaatsgevonden in 2017?
Dick
: Er zijn processen in gang gezet waar je niet meer onderuit kan komen. Bijvoorbeeld circulaire economie of biobased toepassingen die ook duurzaam zijn. De spanning zit hem toch altijd in dat het tijd en geld kost om zaken te veranderen. De teleurstelling zit altijd in het tempo, het kan altijd sneller. Het gaat te traag, er moet meer geïnvesteerd worden. De kosten gaan voor de baten uit en bedrijven vinden dat lastig. 

Johan: Bedrijven moeten ook. Maar wat we ook zien is dat er kleine bedrijven zijn die met hele mooie praktische oplossingen komen om problemen te voorkomen. Nu is er bijvoorbeeld een bedrijf die wijnflessen maakt die door de brievenbus passen. Dat zijn toch mooie voorbeelden van mensen die toch net even anders denken, waardoor je ineens andere mogelijkheden hebt. Wij zien het wel gebeuren dat er dit jaar steeds meer van dat soort bedrijven en ideeën in de markt worden gezet.

Wat worden de trends op het gebied van retail?
Dick
: Het gebruik van smartphones. Amazon test bijvoorbeeld nu een winkel waarin je binnenloopt en met smartphone kan inchecken of connecten. Daarna wordt alles wat je van het schap afhaalt direct geplaatst in je winkelpand op je smartphone. 

Johan: Ook als je het product weer terugzet wordt het direct van je account afgehaald. Dus op het gebied van Artificial Intelligence en robotisering zie je nu ook een hele nieuwe markt ontstaan. Dat gaat wel echt de wereld van de retail experience veranderen. Dat gaat zo hard, dat is bijna niet meer bij te houden. 

Hoe zit het met de trend rondom e-commerce?
Dick
: Een grote trend die we  gaan zien rondom e-commerce is customization. Door e-commerce, en doordat het mogelijk is om verpakkingen te kunnen personaliseren en op het laatste moment de informatie op de verpakking te zetten die nodig is, zien we een enorme ontwikkeling op het gebied van digital print. 

Dick We zien ook meer en meer toepassingen waarin een lijn volledig geïntegreerd wordt zodat je geen afzonderlijke stappen hebt. Dus digitaal printen, lamineren en ook de verpakkingsmachine worden geïntegreerd. Al die losse stappen duurde heel lang. Nu ga je zien dat er oplossingen komen die deze drie elementen combineren. Door middel van digital files kunnen deze machines printen, converteren en verpakken.

Johan: Je gaat steeds meer zien dat er technologieën worden ontwikkeld waardoor brand owners tijdens het verpakken kunnen bedrukken. Dat betekent dus veel flexibiliteit en toegevoegde waarde voor bedrijven.

Wat kunnen mensen verwachten van jullie seminar?
Dick: We laten de inzichten zien die gebaseerd zijn op duurzaamheid, de laatste trends, technologieën en nieuwe concepten die wij wereldwijd gespot hebben op verschillende beurzen. Het wordt een inspirerende middagavond met een leuke mix van brand owners en technology providers in een groep van maximaal dertig. Op die manier kan er ook effectief gediscussieerd en genetwerkt worden.  

Inschrijven voor de seminar kan via de volgende link.

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (1)

Reageren
  • 23.02.2017 - 09:17 uur | Tim Specishops

    Altijd fijn om te zien, dat de markt altijd in ontwikkeling is. De laatste jaren stond de markt soms wat stil voor sommige organisaties.