Interview: Frank Nas & Ronald Lewerissa over het voorzitterschap van BNO Nexpack

Ondernemerstips | 635 keer bekeken
Interview: Frank Nas & Ronald Lewerissa over het voorzitterschap van BNO Nexpack

Ronald Lewerissa is nu nog voorzitter van branchevereniging voor packaging design BNO Nextpack, maar draagt binnen enkele weken het stokje over aan Frank Nas van bureau Design Bridge. Wat heeft Lewerissa van zijn jaren als voorzitter geleerd en wat gaat Nas anders doen? Een dubbel interview

Frank, kun je kort iets over jezelf vertellen?
Als klein kind was ik al gefascineerd door vormgeving en design. Vanaf de middelbare school werd dat steeds serieuzer. Al mijn werkstukken en projecten hadden wel iets te maken met het snijvlak tussen merken en design. Grappig genoeg besefte ik toen nog helemaal niet dat je daar later ook echt je brood mee kon verdienen. Ondanks dat ik verschillende opleidingen zoals Hotelschool en HBO Communicatie heb afgerond, kwam ik altijd weer terug bij design. Via een carrière bij verschillende specialistische designbureaus kwam ik 13 jaar geleden bij Design Bridge. Ondanks dat we inmiddels zijn gegroeid tot een allround brand design bureau, liggen onze roots in fmcg packaging.

En Ronald, hoe ben jij in de verpakkingsbranche terecht gekomen?
In 1989 ben ik samen met Jeroen Verbrugge FLEX/design gestart vanuit een achtergrond als industrieel ontwerper. Begin jaren 90 verdween veel producerende industrie uit Nederland en West-Europa en daarmee voor een deel de basis voor onze designdiscipline. We hebben toen eens goed nagedacht in welke domeinen er voor onze design expertise kansen zijn. Om allerlei praktische en culturele redenen blijft het ontwerp (ontstaan) van verpakkingen dicht bij de markt. Het viel ons op dat packaging design gedomineerd werd door grafisch georiënteerde bureaus en daardoor merken tekort werd gedaan. Als je mensen vroeg wat een goed verpakkingsontwerp was dan werd steevast het CocaCola flesje, de Grolsch beugel en de Kikoman verpakking genoemd. Allemaal voorbeelden waar de fysieke verpakking misschien wel de belangrijkste rol speelt.

Ronald, jij bent in 2012 begonnen als voorzitter. Wat staat je het meest bij uit deze periode?
Het mooiste moment vond ik denk ik de avond waarop de NL Packaging Awards werden uitgereikt. Als NEXTpack hadden we dit initiatief van Verpakkingsmanagement onmiddellijk omarmd. We hebben een aantal juryleden geleverd en natuurlijk onze opdrachtgevers gestimuleerd om het beste werk in te zenden. Ik vond de avond zelf zo fantastisch omdat de gehele keten aanwezig was en het duidelijk is hoezeer je elkaar nodig hebt in de missie om merken met Packaging sterker te maken.

Frank, wat vind jij het meest memorabele dat Ronald voor elkaar heeft gebokst?
Ronald heeft op meerdere vlakken een heel belangrijke rol gespeeld voor NEXTpack. Zo heeft hij zich bijvoorbeeld persoonlijk ingezet voor SUPERFAST, een van onze meest succesvolle events. Daarnaast heeft hij mede aan de wieg gestaan van ons NEXTpack- manifest. Maar wat ik toch het meest bewonder in Ronald is de manier waarop hij dit allemaal doet. Hij heeft een soort natuurlijke autoriteit. Hierdoor heeft hij op een heel eigen wijze de belangen van al die verschillende bureaus bij elkaar gebracht.

Frank, waar wil jij je de komende jaren hard voor gaan maken?
Voor de verdere groei en de professionalisering van het packaging design vak in Nederland. Meer én betere investeringen van merkeigenaren en meer én betere aanwas van packaging design talent. Om dat te bereiken richten we ons met name op twee belangrijke doelgroepen; studenten en marketeers.

Wie zijn jullie grootste inspiratiebronnen?
Frank: Via Youtube kan iedereen met relatief eenvoudige middelen in een paar minuten een wereldwijd publiek bereiken. Van ‘unboxing’ video’s tot gedetailleerde customer reviews. Voor merken en design biedt dit weer heel nieuwe mogelijkheden en kansen. 
Ronald: Muhammed Ali, als je wilt weten waarom kijk dan eens naar de documentaire ‘When we were kings’. Het is een inspiratiebron die misschien niet direct met verpakkingen te maken heeft maar wel met excelleren, samenwerken, naar een doel toewerken en je verhouden tot je omgeving. Uiteindelijk gaat het misschien toch ook wel over packaging design.

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren