Interview Tetra Pak: "Wij stellen ambitieuze doelen als het gaat om duurzaamheid"

Verpakkingstips | 1309 keer bekeken

Duurzaamheid lijkt misschien iets te zijn van de laatste jaren, maar voor Tetra Pak, wereldwijde marktleider in kartonnen verpakkingen voor de voedselindustrie, is het al sinds de oprichting in 1951 een belangrijk item. Met de doelstellingen die het bedrijf heeft gesteld voor 2020 zijn ze op de goede weg. "Maar er valt nog genoeg te verbeteren," zegt Birgit Kamp van Tetra Pak.

In 2010 ontwikkelde het bedrijf een lange termijn strategie, waarbij veel aandacht is voor het milieu. "Binnen deze pijler hebben we drie doelstellingen voor onszelf opgesteld," vertelt Birgit Kamp van Tetra Pak. "De klimaatimpact van ons bedrijf mag niet toenemen sinds 2010, terwijl we uitgaan van een gemiddelde groei van 5 procent per jaar." Een behoorlijke uitdaging, maar volgens Kamp niet onmogelijk. "Sterker nog: we hebben het tot nu toe ieder jaar gehaald. We kijken hierbij vooral binnen onze eigen fabrieken wat er qua verpakkingsmaterialen produceren en printen kan veranderen. We gebruiken voornamelijk groene energie en letten er ook bij de ontwikkeling van nieuwe machines op dat ze het milieu het minst schaden. Als melk bijvoorbeeld in een kortere tijd gepasteuriseerd kan worden of op een minder hoge temperatuur, bespaart dat ook weer energie. Op die manier bekijken we constant mogelijkheden tot verbetering." Kamp waarschuwt wel dat dit niet ten koste mag gaan van de kwaliteit van het product. "Dat staat voor ons altijd voorop."

Recylen
Een ander punt waar het bedrijf op focust om haar milieudoelstelling te halen is het recyclen van drankkartons wereldwijd. "We willen in 2020 behaald hebben dat 40 procent van alle gebruikte drankkartons wereldwijd gerecycled worden." Een enorm aantal, daar is Kamp zich van bewust van. "In Nederland is het vooral een probleem van infrastructuur. Als we kijken naar België verliezen we het hopeloos: zij recyclen zo'n 85 procent van alle drankkartons. Daar moeten wij ook naartoe." Een pilot van het Kennisinstituut van Duurzaam Verpakken (KIDV) liet zien dat de bereidheid van gemeentes om drankverpakkingen in te zamelen er wel is. Per januari 2015 is het in 155 van de 400 gemeentes in Nederland mogelijk om drankverpakkingen te recyclen. "We zijn dus op de goede weg, maar het kan natuurlijk nog veel beter." Om dat ook daadwerkelijk beter te laten verlopen ziet Tetra Pak een voorlichtingsfunctie voor brancheorganisatie Hedra. "Zij gaan langs gemeentes en maken hen duidelijk wat het voor hen en voor het milieu oplevert. Er zijn alleen maar voordelen."

Hernieuwbaarheid
Het laatste punt is de hernieuwbaarheid van de producten van Tetra Pak. "We willen in mindere mate een beroep doen op de fossiele brandstoffen. In 2020 willen we daarom verpakkingen hebben die volledig hernieuwbaar zijn." Een pilot hiervan is in Finland net afgesloten. Daar verkocht Valio lactose vrije melk in een drankkarton dat volledig hernieuwbaar was. "Na een kwartaal was het zo succesvol dat het bedrijf heeft besloten om de verpakking ook te gaan gebruiken voor andere producten en misschien zelfs wel het gehele assortiment hieruit te laten bestaan." Met partijen in de Benelux zijn er gesprekken gaande om eenzelfde pilot uit te voeren.

Ondertussen werkt het bedrijf aan aanpassingen binnen bestaande producten. "Onze kartons bestaan voor 75 procent uit karton en de rest uit plastic en een flinterdun laagje folie voor houdbare producten. Dit laagje moet eruit: hoe we dat gaan doen en waar we dat door gaan vervangen zijn we nu aan het testen. Dit moet voor 2020 nog geregeld worden." Ook hierbij gaat de kwaliteit voor de duurzaamheid. "Die laag is nodig om de kwaliteit te waarborgen. We kunnen hem er dus niet zomaar uithalen omdat dat duurzamer is: er moet een groener alternatief komen."

Dat deze aanpassingen ook vaak duurder zijn voor klanten, zal volgens Kamp snel veranderen. "Biobased moet de norm worden." Wie toch nu in wil stappen en meer geld uitgeeft, is volgens Tetra Pak een van de eersten die de markt betreedt. "En dat kan heel nuttig zijn: je doet als eerste kennis op."

Verantwoordelijkheid
Tetra Pak voelt zich verantwoordelijk voor het milieu, maar benadrukt dat ze niet de enige is die een verandering teweeg kan brengen. "Het is een ketenverantwoordelijkheid. In de voedselverwerkingsindustrie, maar ook in de afvalindustrie moet goed opgelet worden." Wie ook moet bijdragen volgens Kamp is de consument. "Je ziet de interesse voor duurzame kwesties toenemen, maar dat dat zich niet altijd vertaalt in daadwerkelijke acties." Wat deze interesse laat zien is het aantal drankkartons dat in vier maanden tijd in Nederland opgehaald is voor recyclen. "De gemeentes krijgen steeds meer te verwerken, dat is een goed teken."

Als tip aan producenten wil Kamp vooral zeggen dat ambitieuze doelen een hoop kunnen bewerkstelligen. "Kies bewust voor duurzaamheid, stel daar ambitieuze doelen bij en kies vervolgens partners die je in die doelen bijstaan. Het gaat erom dat jij en de consument erin blijven geloven, dus zorg voor geloofwaardige propositie."
Met de doelstellingen van Tetra Pak gaat het de goede kant op. "De eerste mijlpalen zijn gehaald, maar de eindstreep is nog lang niet in zicht."

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren