Is de voedselverpakkingsmarkt klaar voor RFID?

Expertartikelen | 1312 keer bekeken

Nu RFID zijn intrede heeft gemaakt in verschillende markten, rijst de vraag of de technologie ook voet aan de grond krijgt in de verpakkingssector. Vooral bij het verpakken van voedsel lijkt het een goede kans te maken volgens James Stafford, hoofd RFID bij Avery Dennison. Hij wijst op het verlagen van de kosten wat momenteel gaande is en het feit dat steeds meer retailers aan het experimenteren zijn met de nieuwe technologie, waarbij informatie over het product uitgelezen kan worden via radiofrequentie. Het is volgens Stafford eerder een kwestie van 'wanneer' dan of RFID geaccepteerd wordt in de voedingsmiddelenindustrie. PackagingDigest sprak met hem.

Hoe zou u de huidige markt voor RFID in de voedingsmiddelenverpakking beschrijven?
We staan aan het begin van de implementatie van RFID in de sector van verpakte voedingsmiddelen. Met meer dan tien jaar ervaring in verschillende sectoren weten we inmiddels de codes op RFID honderd keer sneller uitgelezen kunnen worden dan barcodes. Ook heeft RFID niet per se een zichtlijn nodig en kan het dus efficienter voor meerdere producten gebruikt worden. 

RFID is in andere sectoren al uitgegroeid tot een meer volwassen en betrouwbare manier om sneller informatie op te vragen. De kosten zijn door deze kennis ook significant gedaald: die zijn nu de helft lager dan tien jaar geleden. Als RFID zo door blijft groeien, verwacht ik dat de voedingsmiddelensector een van de grootste gebruikers zal worden. RFID kan retailers helpen om interne verspilling te verminderen met 20 procent en efficiënter te werk te gaan.

Hoe is het klimaat in de sector in vergelijking met tien jaar geleden?
Het klimaat voor RFID is buitengewoon positief. Tien jaar geleden werd de technologie nauwelijks begrepen. En als dit al het geval was, waren mensen sceptisch over de betrouwbaarheid en kunde om op grote schaal te gebruiken. Ook de kosten waren toen een struikelblok.

Veel grote retailers zijn anno 2015 bezig met het uitproberen en testen van de technologie. Met die ontwikkeling in het achterhoofd is het volgens mij slechts een kwestie van tijd voordat RFID geaccepteerd wordt.

Wat voor invloed heeft traceerbaarheid op de RFID-markt? 
Ondanks dat we de makkelijke traceerbaarheid bij RFID als een positieve factor zien, is het niet het belangrijkste in dit stadium. Er is vooral vanuit de vlees en pluimveesector interesse om de traceerbaarheid via RFID te verhogen. Veel retailers focussen zich momenteel op het inrichten van de eigen infrastructuur om de data over traceerbaarheid zelf te beheren. Als zo'n systeem eenmaal staat, zal de snelheid en nauwkeurigheid van RFID een belangrijke rol gaan spelen in de traceerbaarheid. 

Wat is het belangrijkste voordeel van RFID voor retailers?
RFID maakt het mogelijk voor retailers om te bekijken of zij het juiste product hebben, de juiste hoeveelheid en het belangrijkst: de juiste data, in iedere stap van de productieketen. Doordat deze data makkelijker voorhanden is, zal het proces beter te beheren zijn en zullen producten minder snel als kostbare verspilling aangemerkt worden. Dit kan wel oplopen tot 10 procent van de verkoopwaarde die door RFID bespaard wordt.

Ik geloof dat de belangrijkste reden om nu in de stappen bij RFID de inzichten en de nauwkeurigheid van het systeem zijn. Ieder product is volledig zichtbaar door de gehele productieketen. De eerste mensen die hier gebruik van zullen maken zijn de retailers met grote oplages en een korte houdbaarheidsdatum. Zij zijn in een constante strijd tegen de tijd verwikkeld: op tijd het eten in de supermarkten krijgen, zodat het zo vers mogelijk verkocht kan worden.

Wat is het grootste misverstand over RFID?
Veel mensen denken dat RFID vooral handig is in de kledingindustrie, maar eigenlijk kan het worden gebruikt in iedere sector. Dat gebeurt ook al voor decennia. Het klopt dat RFID heel handig is in de kledingindustrie en het daar ook al jaren gebruikt wordt. Dat neemt echter niet weg dat de laatste jaren steeds meer ontwikkelingen hebben plaatsgevonden en dat er slimmere uitleessystemen zijn gekomen. Hierdoor is het toegankelijker geworden voor meerdere sectoren.

In de voedingssector wordt op dit moment nog veel gewerkt met barcodes. Dit kan echter een zeer tijdrovend en kan veel tijd kosten als de lading die vervoerd moet worden per ongeluk over het hoofd gezien wordt en blijft liggen. Met RFID weet je precies wat er in je magazijn ligt. 

Een ander misverstand dat heerst rondom RFID is dat het slechts een snelle manier is van barcodes uitlezen. De unieke informatie in een RFID sticker, die veel gedetailleerder is dan bij barcoces, creëert nieuwe mogelijkheden om productiviteit te vergroten.  De compromis die vroeger tussen snelheid en nauwkeurigheid gesloten moest worden verdwijnt nu. Retailers kunnen actuele informatie opvragen, wat met barcodes niet altijd mogelijk is. 

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (1)

Reageren
  • Harry Logtenberg
    17.09.2015 - 11:03 uur | Harry Logtenberg

    Wat zou het werkelijke voordeel zijn van RFID op verpakkingen van voedingsmiddelen t.o.v. de nu reeds toegepaste coderingen? Ik zie deze niet, dan alleen maar een kostenverhoging! Ik ben vanaf 1995 al bezig met RFID o.a. voor toepassing bij (slacht)dieren waarbij wel echte voordelen te behalen zijn. Zoals het contactloos in een industriële omgeving kunnen scannen van de RFID en daarmee de herkomst te bepalen.