Jouw unieke marketingstrategie in 5 stappen

Expertartikelen | 610 keer bekeken
Jouw unieke marketingstrategie in 5 stappen

“Ik vind het moeilijkst aan marketing om een goede structuur aan te brengen en niet als een kip zonder kop maar data te gaan spuien. Ik doe het minder dan ik zou willen omdat ik geen duidelijk doel voor ogen heb. Zonder eindstreep heeft het geen zin om te starten. Ik wil graag weten hoe ik het graatwerk voor marketing op moet zetten: voor wie, waarom, wanneer, welke content?” 
 
Een ondernemer in de verpakkingsindustrie die strategie heel belangrijk vindt stelde me deze vraag. “Zonder eindstreep heeft het geen zin om te starten”, zegt ze. Daar ben ik het roerend mee eens. Daarom gaan we vandaag aan de slag met jouw unieke marketingstrategie. 
 
Laten we met die eindstreep beginnen: Wat wil jij bereiken met je marketing?
Kies je belangrijkste doel. Wil je je naamsbekendheid vergroten? Een bepaald product onder de aandacht brengen bij je bestaande klanten? Een groep potentiële klanten laten weten wat je voor ze kunt betekenen? 
  
Je doel bepaalt voor de helft je marketingplan. De andere helft wordt bepaald door je klanten.
Wie wil je precies bereiken? Als je aan expertise marketing wilt doen (in tegenstelling tot traditionele productmarketing), moet je er voor zorgen dat je marketing altijd direct wat bijdraagt voor je (potentiële) klanten. 

Als je nog geen duidelijk doel voor ogen hebt voor je marketing als geheel, begin dan met één specifiek en kleiner doel.
Je hoeft niet perse een marketingplan te maken voor de komende 2 jaar, begin gewoon eens met de komende 2 maanden. Wat wil je in die komende 2 maanden bereiken? Wat wil je dat je klanten in de komende 2 maanden over je te weten komen? Kies 1 duidelijk doel en bedenk dan welke vragen en problemen van je klanten daarbij horen. 

naamloos.png
  
Vervolgens plan je je marketingacties in. Houd het simpel.
Gebruik de kanalen die je al hebt (misschien heb je al een presentatie in je agenda staan, stuur je al een maandelijkse nieuwsbrief, of ben je binnenkort op een beurs).

Bepaal je kernboodschap en zorg ervoor dat die in al je uitingen naar voren komt. Herhaling is de kracht van de reclame. Je hoeft niet 10x precies dezelfde mail naar je klanten te sturen, maar zorg er wel voor dat je steeds terugkomt bij je belangrijkste boodschap.

Bepaal hoe vaak je van je wilt laten horen. Hoe veel tijd wil je besteden aan je marketing? En hoe veel mensen moet je bereiken om je doel te behalen? In 1 uur per week kun je bijvoorbeeld elke week 1 mail sturen. Of elke maand 1 uitgebreidere nieuwsbrief. Of je kunt in 1 uur per week elke maand een artikel publiceren in een vakblad.

Zet de tijd die je nodig hebt meteen in je agenda.
Elke maandag van 11 tot 12 bijvoorbeeld. Het werkt het beste als je er meteen bij zet wat je in dat uur gaat doen. Als je wilt gaan schrijven, maak je komende maandag met een lijst met onderwerpen en volgende week schrijf je je eerste artikel. Dat kan echt binnen een uur, als je van tevoren al weet waar het over gaat.

Wil je meer weten over marketing? Download dan hier het ebook “Blink uit met jouw 5 sterren bedrijf”. Want als jij iets verkoopt waar je meer dan twee zinnen aan uitleg voor nodig hebt, werkt 80 procent  van het marketingadvies dat je leest op internet niet voor jou.

Weet je niet zeker of deze download je gaat helpen? Vraag ‘m dan alleen aan als jij minstens één van deze 10 marketingfouten maakt. 

- Niet aan marketing doen
-
Marketing doen ‘omdat het erbij hoort’, zonder duidelijk doel
-
Alle marketing gaat over je product
-
Niet weten wat belangrijk is voor je klant
-
Marketing op ‘naamsbekendheid’ (dus logo’s zonder inhoud)
-
Marketingacties om zo véél mogelijk mensen te bereiken (in plaats van de juiste)
-
Veel te veel tegelijk vertellen in je marketing
-
Algemeen en vaag blijven
-
Alleen marketing doen om nieuwe klanten aan te trekken
-
Geen ‘call to action’ in je marketing


Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren