Keep it cool: voedsel vers en veilig verpakt

Columns | 894 keer bekeken

Waar kleding, schoenen, boeken en elektronica al jaren over de digitale toonbank vliegen, is de voedingsmiddelen- en drankendetailhandel nu ook aan een digitale opmars bezig. Consumenten bestellen steeds vaker hun boodschappen online en de voorspelling is dat deze trend de komende jaren doorzet. Naar verwachting koopt 1 op de 10 consumenten in 2020 alleen nog maar online. De impact van online tekent zich in elk business-segment. Van productsamenstelling tot transport.

Verlenging van de koelketen
De trend van e-commerce in de foodsector stelt bijvoorbeeld hoge logistieke eisen op het gebied van opslag en verzending. Hier ligt ook een belangrijke uitdaging voor verpakkingsspecialisten. Vooral als het gaat om vers voedsel, is een juiste omgevingstemperatuur essentieel. Dit vraagt om verlenging van de koelketen tot het moment van aflevering. Daarnaast hebben we te maken met diverse temperatuurbereiken van droge, verse en diepgevroren voedsel. Tot slot is – zoals altijd - ook snelheid een essentiële factor. Tijd is geld en zeker in dit geval, gezien de bewaartemperatuur van producten.

Anders verpakken
Voor verpakkingsspecialisten betekent dit een nieuwe kijk op verpakken. Verpakken moet nog sneller: minder ompakken, bijvoorbeeld door multifunctionele verpakkingen die dienst doen als opslag-, verzamel- en distributiebox.
De verpakking moet nóg beter beschermen: hoe kan de verpakking bijdragen aan verlenging van de koelketen? We zien innovaties op het gebied van thermo- en isolatieverpakkingen. En om de juiste vervoerstemperatuur per product te garanderen wordt bijvoorbeeld kleurmarkering toegepast.

Nieuwe marktontwikkelingen vragen ook nu weer om innovatieve verpakkingsoplossingen. Welkom in de dynamische wereld van verpakkingen.

Welke uitdagingen zie jij nog meer weggelegd voor verpakkingsspecialisten als gevolg van de e-commerce trend in food? Welke gevolgen heeft deze trend en wat betekent dit voor de rol en/of het ontwerp van verpakkingen?

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren