Kom eens kijken naar mijn mooie beursstand (zonder boodschap)!

Columns | 441 keer bekeken
Kom eens kijken naar mijn mooie beursstand (zonder boodschap)!

Ook in het internettijdperk vervullen verpakkingsbeurzen een belangrijke rol als promotie- en ontmoetingsplaats van fabrikanten, leveranciers, klanten en vele andere belangstellenden zoals specialisten en media. En of het nu om de Empack of om Interpack gaat – het moment waarop deze beurzen gaan beginnen is nauwelijks te missen als u een regelmatige bezoeker bent van de nieuwspagina op LinkedIn. Hierop worden foto’s en berichten door bedrijven geplaatst. Vlak voor zo’n beurs verschijnen er op die nieuwspagina ineens in snel tempo plaatjes van vreemde en kleurige standbouwsels – compleet met mooie bedrijfslogo’s er op – die op die beurzen zojuist in elkaar zijn getimmerd. De beursstand waar soms maanden van tevoren van gedroomd is, is eindelijk een feit – en iedereen mag komen kijken! En de blije berichten van de directeuren en managers die op die manier hun mooie beursstands aan de buitenwereld laten zien hebben in die berichtgeving bijna iets weg van geboorteadvertenties; ‘met gepaste trots laten wij zien’, of ‘met grote blijdschap maken wij bekend’, dat wij met onze prachtige stand op de komende beurs te vinden zijn! Alleen… die beursstand is helemaal geen doel’; de stand is er vooral om uw boodschap naar de beursbezoekers te zenden.

Alhoewel lang niet iedereen zich daar van bewust is, is de deelname aan een beurs weinig meer dan het voorbereiden van het maken van een tijdelijke showroom van uw bedrijf, waarbij die tijdelijke showroom een aantal dagen tussen de showrooms van andere, min of meer gelijksoortige, bedrijven zal staan. Denk eens aan de showroom die u nu al in uw eigen kantoor hebt; grote kans dat u daarin een keuze hebt staan van de verpakkingen en verpakkingsmachines die u kan leveren of die u kan maken. En aan de muur hangen natuurlijk ook de foto’s van toepassingen bij uw klanten. En als u echt uw best gedaan hebt, hangen er ook nog foto’s en certificaten van mooie verpakkingsprijzen. Die eigen showroom is een niet te missen plek in uw bedrijf om aan alle bezoekers te laten zien of gewoon een plek om uw gasten in te ontvangen. Impliciet is uw showroom dus de plaats waar u aan uw bezoekers communiceert waarom u op aarde bent. De boodschap kan u ter plekke zelf wel vertellen aan die bezoekers. Dus wat is er nu mooier dan een kleine kopie van die eigen showroom mee te nemen naar een externe beurs in afwachting van de vele nog onbekende bezoekers? Het enige verschil is dat u dan nog wel een koelkast, kapstok en een koffiezetapparaat mee moet nemen. En o ja, niet vergeten om wel een paar mooie bedrijfslogo’s op uw stand te laten zetten.

Beursstand met bloemen tv krukjes.jpg

Er is veel verloop onder deelnemers aan beurzen. Tenslotte, waarom zou u volgend jaar weer opnieuw veel geld uitgeven om de vierkante meters op die beurs te huren, een stand op te laten bouwen en al die verpakkingen en verpakkingsmachines naar die plaats te laten transporteren als u nauwelijks tot geen bezoekers of leads hebt gekregen op de vorige stand? En het was nog wel zo’n mooie beursstand, dus daar kan het toch niet aan gelegen hebben? Er waren gewoon te weinig bezoekers of er waren gewoon niet de goede bezoekers op de beurs en dat was de oorzaak waarom het niet gelukt is. Maar is dat werkelijk de oorzaak? Misschien was u wel zo verliefd op uw stand en op uw eigen producten dat u helemaal vergeten bent waarom u al die spullen meegenomen hebt naar die beurs. De reden is dat u mij op die beurs moet vertellen waarom ik – vooropgesteld dat ik interesse heb in uw soort verpakkingen en machines – nu juist bij u moet kopen en niet bij een ander! En dan ga ik er gemakshalve nog maar van uit dat het op uw stand in een oogopslag duidelijk is welke producten of diensten u op de markt brengt, want zelfs dat is lang niet altijd duidelijk op een beursstand.

Restaurant Kos here you eat better.jpg

Als u met uw mensen en spullen naar een beurs gaat zult u om te beginnen op de wand van uw stand een duidelijk zichtbare, goed leesbare en heldere boodschap moeten ‘uitzenden’ naar alle bezoekers die uw beursstand voorbijlopen. Welke boodschap heeft daarbij dan nut? Wel, u zult mij als bezoeker nadrukkelijk moeten ‘vertellen’ waarom uw product en uw dienst uniek is of u moet mij op zijn minst vertellen dat het beter is dan datgene wat uw concurrenten aanbieden. Staan die concurrenten zelf ook op die beurs? Nog beter! Maak duidelijk: welke extra’s heeft u allemaal? Hoe helpen die extra’s mij als ik op zoek ben naar dit soort producten en diensten? Welke voordelen zegt u? Beter, sneller, lichter, goedkoper, leuker – het maakt niet uit welk voordeel dat u ‘leesbaar’ claimt, als u het maar doet! Denk daarbij eens als een klant en niet als een leverancier en deelnemer. Wat zou u zelf willen?

Presenteer uw duidelijk leesbare boodschap op de wand van uw beursstand bij voorkeur in ‘Jip en Janneke’ – taal en breng die boodschap met overtuiging! Dus liever geen voorzichtige boodschappen a la ‘neemt u mij niet kwalijk dat ik u iets wil vertellen’ of ‘ja, ik weet het eigenlijk ook niet zeker’… Vindt u dat u de beste bent in uw product- of dienstencategorie? Laat mij dat dan op de wand van uw beursstand lezen. Claim die sterke positie in uw markt. En wat kan het u schelen dat uw concurrenten daar een hekel aan hebben? Laat ze maar komen klagen en mopperen over dat wat u zegt; zij betalen tenslotte uw salaris niet. U heeft op een beurs alle ruimte – en vooral die beursstand – om uw boodschap naar de bezoekers te zenden. Doe dat dan ook. En u hoeft geen seconde bescheiden te zijn. Waarom zou u? Vindt u dat u fantastisch bent in het aanbieden en uitvoeren van online verpakkingscursussen? Zorg er dan voor dat ik die boodschap luid en duidelijk op de wand uw beursstand kan lezen als ik op de beurs aan het rondlopen ben of als ik voorafgaand aan die beurs een foto van uw stand op LinkedIn zie. Wat zegt u? Heeft u hier allemaal niets mee en vindt u het vooral belangrijk om een mooie beursstand te laten zien op de beurs? Dat mag best, maar dan moet u achteraf niet klagen dat het wel gezellig is geweest op de beurs, maar dat er maar weinig uitgekomen is ….

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (1)

Reageren
  • Wouter Schoemaker
    16.05.2017 - 19:10 uur | Wouter Schoemaker

    Heel herkenbaar, Arie! Misschien kunnen Verpakkingsprofs.nl en Beurswand.nl eens kijken hoe we onze klanten samen (nog) verder kunnen helpen?