​Lokaal eten verkoop je via de verpakking

Expertartikelen | 1104 keer bekeken

De afgelopen jaren zijn er steeds meer lokale producten op de markt gekomen. Local food is hot. Bij deze trend gaat het anno 2015 vooral om het verhaal achter het product. Een goede verpakking helpt om dat verhaal te vertellen.

Streekproducten worden niet alleen nog maar verkocht bij de boer om te hoek. Ook restaurant en grote supermarktketens lokken consumenten naar zich toe met lokale producten: huisgemaakte jam, appelsap uit eigen boomgaard, lokaal gestookte alcoholische dranken en verse kruiden uit eigen tuin.

Lokaal voedsel heeft iets vertrouwds: consumenten zijn steeds meer geinteresseerd in waar hun eten vandaan komt. Ook worden zij steeds kritischer als het gaat om de kwaliteit van producten, waarbij lokaal voedsel er bekend om staat verser te zijn. Verder zijn er milieutechnische redenen om lokaal voedsel te consumeren: het is beter voor het milieu, en steunt de plaatselijke economie. Al deze argumenten zijn begrijpelijk, maar hoe verkoop je het verhaal en de beleving van je producten aan de consument? De verpakking kan daar een belangrijke rol bij spelen.

Verhaal
Eten is net als mode en interieur al langere tijd onderhevig aan trends. Wat je eet, zegt iets over wie je bent. Dat geldt voor consumenten, maar ook voor bedrijven. Uitstraling is alles, en de verpakking kan daarbij een belangrijke rol spelen.

Verpakkingsspecialisten zitten bovenop de trend van lokaal voedsel. Daarom zien we steeds meer voorbeelden van verpakkingen die een verhaal vertellen. Letterlijk, bijvoorbeeld over het leven van een boerengezin, dat met liefde appels plukt en de lekkerste appelsap maakt. Of meer indirect via authentieke materialen die een ambachtelijk of nostalgisch gevoel overbrengen. We zien ook steeds meer foto’s op de verpakking: koeien die vrolijk in de wei lopen of een foto van grootmoeder die met haar schortje om in de pan met pasta roert. Alles om het lokale karakter over te brengen, want wat je thuis haalt is lekker(der).

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (2)

Reageren
  • Biofruit Van Den Elzen
    11.12.2015 - 12:22 uur | Biofruit Van Den Elzen

    Ik vindt dit een goed artikel omdat ik als producent van "de Beste appel van Nederland", alles in het werk stel om mijn producten lokaal aan de mensen aan te bieden, omdat mijn omgeving zo van de allerbeste appels en peren en aanverwante producten kan genieten!

  • 09.12.2015 - 09:09 uur | Bart Lauwaert

    Het klopt dat er ook bij de grote supermarktketens zeer veel ruimte én aandacht gegeven wordt aan lokale producten. Vaak met een bijzondere aankleding van de winkelvloer (luxere kopkaarten, mooie hangtags, sfeervolle "display's", aparte koeltogen aangekleed met meer authentieke materialen, mooie fotografie, schapkaarten met extra duiding over de herkomst van de producten, ...). Daar liggen binnen de verpakkingsindustrie en de POS-industrie nog heel veel kansen.
    En de consument is bereid om wat meer te betalen.