Merkeigenaren zijn marktleider in actieve verpakkingen

Expertartikelen | 776 keer bekeken

De duidelijke boodschap van het AIPIA Congres van vorige maand in Utrecht is dat merkeigenaren volledig klaar zijn om de actieve en intelligente verpakking technologieën te introduceren in hun productlijnen. Maar ze hebben een aantal duidelijke omgangsregels vastgelegd met A&IP beoefenaars.

Met meer dan tweehonderd bezoekers was er een recordaantal van merkeigenaren die het congres bijwoonden. Als het congres iets heeft bewezen, dan is het wel dat actieve en intelligente verpakken (A&IP) op het punt staat een grote impact te hebben en enorm potentieel heeft voor iedere belanghebbende, volgens de organisatoren.

AIPIA directeur en organisator Eef de Ferrante zegt dat ze een significante groei hebben gezien in het tempo van activiteit en investering in A&IP- technologieën in 2015. ‘’Ons congres richt zich bewust op de producten vanaf nu, of op het bereiken van de markt. Dit zou niet gebeuren zonder de steun van merkeigenaren en dit hebben ze duidelijk laten blijken bij hun aanwezigheid in Utrecht."

Lees ook: 'Intelligentie in vleesverpakking is een win-win situatie'

‘’De boodschap van de merkeigenaren was heel duidelijk’’ legt AIPIA president Dick de Koning uit. ‘’Ze vertelden ons dat ze een bruikbaar product willen, niet alleen een technologie. Het moet ook een toegevoegde waarde bieden voor hun merk, en niet alleen een gadget voor de korte termijn. Belangrijker nog: ze willen graag verschillende A&IP ontwikkelaars samen zien werken,ook met ontwerp huizen en verpakkingsfabrikanten, om zo een complete oplossing aan te bieden, niet een oplossing waar de fouten nog moeten worden uitgehaald’’ zegt hij.

Lees: 'Voedingsmiddelenbranche laat geld liggen door RFID niet te omarmen'

Namaak
Een van de technologische leveranciers, Thinflim Electronics, een van de leidende exponenten van geprinte elektronica is al doorgebroken met zijn OpenSense ™ tag. Deze bedrijfseigen en gepatenteerde technologie biedt smartphone-centric NFS leesbaarheid, voor- en na het openen van het product.

Bedrijfs CEO Dr Davor Sutija, geeft een keynote presentatie over de ‘commoditisatie’ van PE die nu het kritieke massapunt bereikt heeft naar zijn mening door middel van  OpenSens. Het bedrijf lanceerde het product midden in het jaar, bevestigd aan een  premium whisky van de Johnnie Walker lijn. Maar ze krijgen nu een volledige uitrol door de Australische wijnproducent Ferngrove. Deze Chinese dochtermaatschappij is vastbesloten om het enorme probleem van valse wijn op de Chinese markt van premium wijnen naar beneden te brengen, waarvan wordt gedacht dat dit voor sommige producten tot wel 60% is.

Lees ook: 'Verpakkingen zijn de ideale manier om namaakproducten tegen te gaan'

Speciale identificaties binnen het label ondersteunen aanvragen voor het aanvechten van productafleiding, vervalsing, ongeoorloofde vullingen en het gebruik van vervalste containers. Aan de consumentenkant kunnen merkeigenaren profiteren van de verbeterde betrokkenheid van de mogelijkheden voor de consument. Deze mogelijkheden worden nu ook getest voor andere producten in de cosmeticasector.

Het label is ook een klassiek voorbeeld van hoe verschillend A&IP specialisten hebben samengewerkt om een volledig werkende oplossing op de markt te brengen. Deze ‘slimme’ wijnfles bevat ook G World’s Samscan proces, een wereldwijd gepatenteerd systeem dat de consumenten voorziet van controle ‘voor de aankoop van authentieke goederen en verbruiksgoederen terwijl het leveren van significante anti-namaak- protocollen voor de industrie’ zeggen de bedrijven. Daarnaast gebruikt het label EVERYTHNG de cloud-gebaseerde-software-als-een-diensten platform om het verbinden en het beheren van online Active Digital Identiteiten.

Achter liggen
Dit coöperatieve thema echode in vele van de 34 presentaties, die gedurende het tweedaagse evenement plaatsvonden. Maar ze benadrukte ook een of twee gebieden waar er nog veel werk te doen is. In het bijzonder lijken sommige soorten actieve verpakkingen voor verlening van de houdbaarheid en de bestrijding van voedselverval ver achter te liggen op het gebied van opname van intelligente verpakkingen. Deze omvatten antimicrobiële coatings en additieven. Ook nano-materialen hebben nog enkele regelgevende kwesties te overwinnen.

Eef de Ferrante vertelde waarom het congres volgens hem zo aanlokkelijk lijkt vanuit de hele wereld.‘’Het is het enige event in A&IP die de gehele complete technologie map dekt, van actief tot intelligent, hardware tot software naar cloud, chemie tot elektronica. ’Er zijn veel uitstekende evenementen voor, zoals, RFID of Printed Electronics. Maar we staan het toe dat alle A&IP technologen met elkaar praten, verpakkingsfabrikanten en ontwerpers en meest belangrijk, merkeigenaren. Dit is zeker niet de industrie die alleen met zichzelf praat!’’

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren