Met deze verpakkingstechnieken gaat u namaak van producten tegen

Expertartikelen | 902 keer bekeken
Met deze verpakkingstechnieken gaat u namaak van producten tegen

Volgens een recentelijk gepubliceerd rapport van MarketsandMarkets is de verwachting  van de anti-namaak markt in omvang bijna verdubbeld van 82.05 miljoen dollar in 2015 tot 153.95 miljoen dollar in 2020 met een geschatte samengestelde jaarlijkse groei van 13.41 procent. Een groot deel hiervan is door de opkomst van actieve en intelligente verpakkingsoplossingen die tegenwoordig met een hoog tempo de markt betreden tegen te gaan.

Ontwikkelingslanden zoals China, Brazilië en India zijn in opkomst als groeigebieden voor anti-namaak verpakkingen, aldus het rapport. Groeiende economieën, globalisatie, verstedelijking en verlaagde handelsbarrières fungeren als de belangrijkste drijvende krachten in deze landen. Daarnaast gaan er ook strengere wetten van kracht. Vooral in China, dat merkt dat er veel schade aan haar economie wordt toegebracht doordat namaakgoederen daar zo gebruikelijk zijn geworden. Strengere wetten zullen van invloed zijn op de anti-namaak verpakkingsoplossingen markt.

Voor sommige bedrijven blijven kosten een barrière om deze technologieën over te nemen, maar er is duidelijk bewijs dat massaproductie veel dichterbij komt en de verscheidenheid van nieuwe anti-namaak verpakkingsoplossingen sneller zullen aantrekken.

Nieuwe 3D folie
Drupa DuPont Advanced Printing heeft een nieuwe anti-namaak folie voor verpakkingen aangekondigd. Men zegt dat dit nieuwe folie gebruik maakt van de beeldtechnologie van het bedrijf en maakt de integratie van openlijke anti-namaak functies rechtstreeks op de verpakking of de etikettering van het product.

De folie bevat onder meer een duidelijk herkenbaar rood ’slot’: holografisch beeld dat is ingegoten om authenticiteit snel te verbeteren. Het holografisch beeld verdwijnt wanneer het label wordt bekeken vanuit een andere hoek. Dit is een geavanceerde beveiligingsfunctie in tegenstelling tot de traditionele folie opgewerkte hologrammen. De opbouw van de folie maakt het mogelijk iets direct boven de gedrukte tekst aan te brengen, zoals streepjescodes of andere afbeeldingen.  Een half bedekt plaatje wordt zwevend zichtbaar op de achtergrond als je er een lichtbron op schijnt.

Vergrote realiteit
Recentelijk is er nog een slim verpakkingshulpmiddel gelanceerd genaamd CrownSmart. Dit hulpmiddel is het resultaat van de samenwerking tussen Crown packaging en Augmenten Reality specialist Zappar. Deze interactieve applicatie maakt het mogelijk voor merkeigenaren om direct in verbinding te zijn met de consument door het leveren van een breed scala van inhoud of ervaringen via een unieke code dat is gevestigd onder het label van een drinkblikje. De codes kunnen ook gebruikt worden om namaak tegen te gaan. Nadat de consument de code heeft gescand zijn merken in staat demografische informatie te verzamelen. Deze vertelt onder andere wie de inhoud heeft geopend of wanneer en waar de code is geactiveerd. Deze informatie helpt er voor te zorgen dat het product echt is en waar het zou moeten zijn.

De echtheid van kleding
Avery Dennison Retail Branding and Information Solutions (RBIS), aanbieders van etikettering en RFID-oplossingen en Internet of Things (IoT) Smart Products Platform experts EVRYTHNG hebben aangekondigd een samenwerking aan te gaan die belooft de kledingsector betere beveiliging te bieden tegen zowel vervalsing als diefstal. 

De twee bedrijven beweren dat dit ’s werelds grootste IoT deal is om de kledingindustrie ’aan te zetten’. De twee bedrijven werken samen om een minimum van 10 miljard kledingstukken van ‘s werelds grootste mode en uitvoering merken te maken die ’geboren’ worden met unieke digitale identiteiten en data profielen in de ’cloud’ over de komende drie jaar. Dit is het grootste aantal  IoT aangesloten producten in een enkele deal ooit.

Het partnerschap combineert Avery Dennisons’s netwerk en kennis van de kleding sector met hun hardware en EVRYTHNG haar IoT softwaretechnologie voor digitale identiteit en datamanagement. Naast een groot aantal consumenten interactiviteit functies zullen producten ook slimmer worden. Met behulp van realtime data-analyses worden problemen zoals product authenticiteit voor een betere bescherming van het merk en een grotere efficiëntie in de supply chain aangepakt.

QR-codes
Een andere eenvoudige, maar zeer effectieve anti-namaak maatregel is onlangs door toonaangevende champagne producenten in Frankrijk aangenomen. Zij zullen nieuwe ’verbonden’ doppen op flessen toevoegen waardoor ze worden geverifieerd en gevolgd worden door de supply chain.  

De branchevereniging van wijnboeren in champagne (SGV) heeft een uitgebreid Track & Trace  aan de CLOE doppen gecontracteerd. Deze doppen zijn voorzien van een unieke seriecode en hologram en zijn het resultaat van een driejarige ontwikkeling van de samenwerking tussen de organisaties.

Een QR code is gepersonaliseerd aan de visuele identiteit van de champagne die op de buitenkant van de dop lijkt. Deze QR code biedt consumenten exclusieve informatie aan over de fles als men deze code scant. Een eenvoudig af te scheuren opening geeft toegang tot de unieke informatie over elke fles aan de binnenkant van de dop. Dit omvat een serienummer, handtekening, boodschap en afbeelding van het merk en tot slot de mogelijkheid om de oorsprong van de fles te controleren.

Groeiende markten voor A&IP
Met de diversiteit aan anti-namaak oplossingen voor een toenemende bereik in scala van producten lijkt de groei van deze sector en de massamarkt aanname veel dichterbij dan 12 maanden geleden. Hoewel het verslag van MarketsandMarkets nog steeds codering en afdrukken naar de meest vooraanstaande technologieën die worden gebruikt in de anti-namaak verpakkinsgmarkt verwacht, zien ze track en trace de meeste grip krijgen in de prognose periode. (2015-2020, met name de producten die RFID gebruiken). 

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren