Metalen drankblikje viert tachtigste verjaardag

Expertartikelen | 712 keer bekeken

Het drankblikje bestaat 80 jaar! De eerste blikjes werden in 1935, na de Amerikaanse drooglegging, verkocht door bierbrouwer Krueger. Het gewicht verschilde toen nog flink van wat we vandaag de dag kennen: het blikje woon zeven keer zoveel. Ook zat er geen standaard lipje aan, maar de consument moest hem openen met een vlijmscherpe priem die erbij geleverd werd. Pas in de jaren ’60 kwam daar verandering in: een Fransman bedacht het bekende lipje. Inmiddels is het drankblikje populairder dan ooit. Vorig jaar rolden er in Europa meer dan 63 miljard blikjes van de band.

In Europa drinken we gemiddeld 84 blikjes per persoon per jaar. Er bestaan maar weinig dranken die niet verkrijgbaar zijn in deze metalen verpakking. Bier en frisdranken zijn de bekendste voorbeelden, maar ook vitaminedrankjes, mixdrankjes en zelfs wijn is in blik te verkrijgen. Alleen al in Europa werden in 2014 63 miljard blikjes geproduceerd, met een groei van 4% een recordproductie. 

Lees ook: Onderzoek toont aan: blik verkoopt beter

Recycling
Blik is een van de meest gerecyclede verpakkingsmaterialen, zo bleek eerder dit jaar uit onderzoek. Doordat het metaal in deze verpakkingen volledig recyclebaar zijn en dit proces tot in het eind der tijden herhaald kan worden, is dit een zuinige keuze als het gaat om het gebruik van grondstoffen. In Nederland worden inmiddels 93% van alle blikjes gerecycled.

Innovatie
Het blikje is in die 80 jaar niet alleen 7 keer lichter geworden, ook zijn de druktechnieken verbeterd. Logo’s en designs kunnen bijvoorbeeld met thermo- of UV-inkt geprint worden op het blikje, waardoor de kleur van de inkt kan veranderen. Ook de opkomst van digitaal printen heeft het blikje steeds populairder gemaakt. Het bekendste voorbeeld daarvan is Coca Cola, met zijn 'sharing a coke with' campagne. 

Bekijk ook deze video over de ontwikkeling van het frisdrankblikje.

Roland ten Klooster, hoogleraar Packaging Design en Management en schrijver voor ons platform vertelt tegen Verpakkingsmanagement over deze innovaties: “Grote verandering was de overgang van een driedelig naar een tweedelig blik in de jaren ’60. Feitelijk innoveren metalen verpakkingen continu. Zo worden wanddiktes dunner, coatings worden verbeterd en materiaalsamenstelling wordt aangepast aan vormmogelijkheden," aldus Ten Klooster.

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren