'Nederland kan nog veel leren op het gebied van duurzaamheid'

5 minuten met | 1081 keer bekeken
'Nederland kan nog veel leren op het gebied van duurzaamheid'

Iedere week zit Verpakkingsprofs 5 minuten met iemand uit de verpakkingsbranche om de tafel. Deze week met Iwan in den Bosch, commercieel manager bij drukkerij Hazenberg en voorzitter van de Grafimedia Studiegroep.

Hoe bent u in de verpakkingsbranche terecht gekomen?
Ik ben in een drukkerij begonnen met het bedrukken van hoezen van cassettebandjes en lp’s. Toen dit verdween ging ik over op cd’s en dvd’s. Daarna heb ik een periode ander werk gedaan, ik was marinier en had een vestiging van een uitgeverij. Uiteindelijk ben ik weer in de verpakkingsbranche terecht te komen. Met de huidige directeur van drukkerij Hazenberg werk ik al meer dan twintig jaar samen en heb ik een goede vertrouwensband opgebouwd. Toen ik bij Hazenberg begon, bedrukten wij voornamelijk losblad (A4 en A3) enveloppen, doordruksets en flyers. Door digitalisering van het drukproces zijn wij ook gepersonaliseerde verpakkingen gaan maken.

Waar bent u het meest trots op in uw loopbaan?
Eigenlijk ben ik trots op alle behaalde resultaten. Het meest trots ben ik op het binnenhalen van klanten die out of the box denken. Klussen waarvan je in eerste instantie niet verwacht dat het bij Hazenberg past, kunstwerken bijvoorbeeld, maar dat het dan toch is gelukt om die binnen te halen. Dat geeft een kick. 

Ook ben ik natuurlijk trots op mijn functie als voorzitter bij de Grafimedia Studie Groep, waar ik me vijf jaar geleden bij aangesloten heb. De groep was toe aan fris bloed, meer leden en nieuwe ideeën. In het eerste jaar had ik vooral commerciële taken als netwerken uitzetten en de naamsbekendheid groter maken. Nu trek ik sinds drie jaar de kar als voorzitter. Op dit resultaat ben ik wel enorm trots. Waar er vijf jaar geleden nog rond de zestig leden waren, zijn dat er inmiddels ruim tweehonderd geworden en een echte netwerkclub is zo ontstaan. In de keuken kijken bij andere ondernemers is erg bijzonder en enorm leerzaam.

Wat typeert u in uw werkwijze?
Openheid, eerlijkheid en vakkennis. Ik luister naar wat een klant wil. Vervolgens doe ik mijn uiterste best om dat te realiseren, maar ik ben ook eerlijk als ik al weet dat iets niet gaat lukken. Klanten moeten weten waar ze aan toe zijn. Voor mij hoeft niet elk advies te leiden tot verkoop. Ik ben tevreden als ik een goed, passend advies heb gegeven. Op die manier blijven klanten gebruik maken van je diensten. 

Welke veranderingen in de verpakkingswereld moeten we in de gaten houden?
Op dit moment is dat printed electronics, het communiceren via verpakkingen met o.a. smartphones en andere devices. Dat zit nu in de ontwikkelfase en is veelbelovend. Dat heeft dan niet alleen te maken met QR-codes, maar bijvoorbeeld ook met de verkleuring van inkten.

Ook denk ik dat verpakkingen weer luxer gaan worden. Klanten zijn bereid om wat meer te betalen. Waar prijzen jarenlang zo laag mogelijk waren, is er nu weer ruimte om omhoog te gaan en dus ook meer te bieden. Deze ontwikkelingen staan nog wel in de kinderschoenen, maar ik merk dat klanten al meer durven en uitdagingen die meer geld kosten niet uit de weg gaan.

Welke buitenlandse innovaties moeten volgens u naar Nederland komen?
Eigenlijk is Nederland een voorloper in de verpakkingswereld. Er gebeurt hier veel, met verschillende soorten verpakkingen. Dat is overgewaaid uit onder andere de Verenigde Staten, maar Nederland weet zich staande te houden en loopt inmiddels aardig voorop op de rest van de wereld.

Nederland kan nog wel veel leren op het gebied van duurzaamheid. Er zijn al verschillende soorten recyclebaar karton en papier, maar er is nog ruimte voor verbetering. Op dit gebied loopt Nederland aardig mee en de wil is er zeker. De bereidheid tot afname is alleen nog niet bij de consument binnengekomen.

Wat inspireert u als ondernemer?
De mensen om mij heen inspireren mij. Dan heb ik het in eerste instantie over klanten en de vrije consumentenmarkt, een tevreden klant inspireert me. Maar ik haal ook inspiratie uit andere mensen uit de verpakkingsbranche. Als ik om de tafel zit met een paar mensen uit het vak en we brainstormen over een idee, kan ik daar heel veel energie van krijgen.

Ook meedoen aan de rubriek 5 minuten met? Dat kan! Stuur uw gegevens naar info@verpakkingsprofs.nl en we nemen contact met u op.

Iwan in den Bosch is één van de sprekers op de Empack 2016, op 12 t/m 14 april in de Jaarbeurs Utrecht. Benieuwd naar zijn én andere presentaties? Registreren kan hier.

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (1)

Reageren
  • Peter Leenders
    29.01.2016 - 11:28 uur | Peter Leenders

    Out-of-the-box, innovatief, inspirerend maar vooral ook de inzet en het enthousiasme van Iwan zijn de succesfactoren die hem typeren voor zijn klantaanpak en waardoor ik ook lid ben geworden van de Grafimedia Studie Groep. En ik ga weer graag naar zijn lezing op de Empack!