'Om biobased verpakken kun je niet meer heen'

5 minuten met | 707 keer bekeken
'Om biobased verpakken kun je niet meer heen'

Iedere week zit Verpakkingsprofs 5 minuten met iemand uit de verpakkingsbranche om de tafel. Deze week met Gerard Molenaar, hoofdredacteur van de vakbladen Verpakkingsmanagement en Verpakken.

Hoe bent u in de verpakkingsbranche terecht gekomen?
Na mijn studie Nederlandse Taal- en Letterkunde, afstudeerrichting communicatiekunde, begon ik bij de pr-afdeling van grafische handelsonderneming Wifac. Ik wist niets van grafische machines, dus moest daar alles leren over het drukproces, met name offset- en flexodruk. De drukpersen werden ook verkocht aan verpakkingsdrukkers en dat was meteen mijn kennismaking met de verpakkingsindustrie. Toen mijn afdelingshoofd hoofdredacteur werd bij twee grafische vakbladen, vroeg hij mij om er eindredacteur te worden. Later stapte ik over naar ManagementMedia, waar ik hoofdredacteur werd van VerpakkingsManagement en Verpakken. Dat werk doe ik nog steeds met heel veel plezier.

Waar bent u het meest trots op in uw loopbaan?
Dat is een lastige vraag, vooral omdat ik dit werk al vrij lang doe. We doen bij ManagementMedia alles in teamverband, dus het zijn zeker niet mijn verdiensten. De verandering van de bladformule van Verpakken naar een verpakkingsvakblad voor marketeers, designers  en brandmanagers is een mooi voorbeeld.  En natuurlijk de NL Packaging Awards, die we dit jaar voor het eerst hebben georganiseerd. Dat heeft mij en mijn collega’s weleens slapeloze nachten bezorgd. Maar we zijn enorm trots op het resultaat, hoewel het altijd beter kan. Dat is de uitdaging voor de volgende editie.

Wat typeert u in uw werkwijze?
Ik vind dat werk vooral leuk moet zijn en dat je het met passie moet doen. Ik ben een echte teamspeler en absoluut geen type om bijvoorbeeld in mijn eentje van huis uit te werken. De interactie met collega’s en vooral met de mensen uit de verpakkings- en verpakkende industrie vind ik interessant. Ik heb ook veel interesse voor de mensen zelf en wat ze beweegt. Ik pak graag veel werk op, maar dat is helaas weleens terug te zien aan mijn wat rommelige bureau.

Welke veranderingen in de verpakkingswereld moeten we in de gaten houden?
Om biobased verpakken kan je niet heen. Natuurlijk zijn er nog erg veel vragen en onduidelijkheden en daarom was het biobased paviljoen op Empack een goede zaak. Ook het werk van het KIDV is van belang. En de digitalisering, waardoor steeds persoonlijker verpakkingen mogelijk zijn, vind ik interessant. Wat liggen er een mogelijkheden voor marketeers! Uiteraard moeten we ook de ontwikkelingen in actieve en intelligente verpakkingen in de gaten houden.

Welke buitenlandse innovaties moeten volgens u naar Nederland komen?
Het zal wel beroepsdeformatie zijn, maar in het buitenland wil ik altijd supermarken in. Ik ben nieuwsgierig welke ontwikkelingen je er ziet in de grote supermarkten. Als je het hebt over buitenlandse innovaties dan is een keuze wel lastig. Ik ben bijzonder nieuwsgierig naar de bierfles van vormkarton, waar Carlsberg aan werkt. Als ze dat lukt, kan je wel van een doorbraak spreken. Maar er gebeurt internationaal zoveel dat een keuze lastig is.

Wat inspireert u als ondernemer?
Als hoofdredacteur in dienst van een uitgeverij, ben ik geen ondernemer, maar ik vind wel dat je je zo moet opstellen. Passie en  inzet tonen alsof het je eigen bedrijf is. Mijn collega’s en ik spreken ook erg veel ondernemers en dat zijn altijd gepassioneerde mensen. Met die instelling kom je het verst.

Ook meedoen aan de rubriek 5 minuten met? Dat kan! Stuur uw gegevens naar redactie@verpakkingsprofs.nl en we nemen contact met u op.


Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.


Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren