Omgaan met de logistieke kluwen van Amazon

Expertartikelen | 706 keer bekeken
Omgaan met de logistieke kluwen van Amazon

Amazon.com is de grootste online retailer wereldwijd en had eind 2015 achttien distributiecentra in Europa. Het heeft de afgelopen jaren een immense infrastructuur opgebouwd om zijn beloften naar de consument (voorraadbeschikbaarheid van een enorm breed assortiment, snelle levering, lage verzendkosten) ook daadwerkelijk te kunnen realiseren.

Miljoenen klanten én miljoenen leveranciers
Daarbij heeft Amazon niet alleen miljoenen klanten, maar ook miljoenen leveranciers. Voor een vlot verloop van de inkomende goederenstroom, heeft Amazon nieuwe beperkingen ingevoerd die gelden voor alle landen in Europa. Enkele voorbeelden:

  • The maximum dimensions of a pallet may be 120x80x180cm (exception Amazon UK: max 120x100x180cm)
  • Cartons must weigh no more than 15 kg. If a single shippable unit weighs above 15 kg (see examples outlined in Sections 2.2.9 and 2.2.10), attach warning labels as appropriate on 4 sides of the carton (see Section 3.4 for further information on warning labels).
  • The max weight with warning labels is 30kg.
  • Do not let cartons overhang the edges of pallets.
  • When shipping multiple SKUs on a pallet, physically separate the SKUs so that they are unmistakably easy to differentiate upon receipt.
  • Pallets must be center loaded. So the gravity of the pallet is in the center as much as possible.

Niet volgen is niet leveren
Hoewel deze restricties eenvoudig lijken, is een nauwgezette opvolging ervan noodzakelijk. U mag alleen leveren onder strikte voorwaarden, binnen een opgelegde levertijd van 30min. Wanneer u aan één van de voorwaarden niet voldoet, worden uw goederen niet geaccepteerd, wordt er niet betaald en ontvangt u hoogstwaarschijnlijk een torenhoge boete.

Rekening houden met ingewikkelde logistieke eisen
De eisen die Amazon oplegt maken het logistieke proces ingewikkelder. Amazon is bovendien niet de enige partij die haar eigen logistieke eisen oplegt. Ook bij Bol.com of Zalando levert u af bij een groot distributiecentrum waar u alleen mag leveren op een van te voren afgesproken dag (soms zelfs tijdstip), aan een van te voren bepaalde laaddeur, op pallets met een bepaalde maximale afmeting, etc.

Handmatig? Of toch liever geautomatiseerd?
Hoe kunt u ervoor zorgen dat uw medewerkers niet verdwalen in de talloze eisen en elke order correct verwerken? Dit kan alleen geautomatiseerd, bijvoorbeeld met een stapeltool die de klantspecifieke eisen meteen in de stapelinstructies verwerkt. Wanneer u handmatig te werk gaat, kan dit leiden tot het niet voldoen aan alle eisen:

  • Uw werknemer is niet op de hoogte van alle eisen, wat bijv. vaak voorkomt bij uitzendkrachten. Men gaat onwetend in de fout, maar dat kan u boetes opleveren.
  • Uw werknemer is wel op de hoogte, maar kent de restricties niet uit het hoofd. Het opzoekwerk neemt daarom onnodig veel tijd in beslag.
  • Uw werknemer kent de restricties uit het hoofd, maar was niet op de hoogte van de update die uw leverancier heeft doorgevoerd.

Dit artikel verscheen eerder op LogistiekProfs.nl

Blijf altijd op de hoogte
Meld uzelf nu aan voor de VerpakkingsProfs nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.


Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren