Onderzoek: winkelier in nauw door gebrek aan productinformatie

Expertartikelen | 728 keer bekeken
Onderzoek: winkelier in nauw door gebrek aan productinformatie

Dat winkeliers een zware dobber hebben aan de online retail is al langer bekend, maar een nieuwe studie drukt winkeliers nu opnieuw met hun neus op de feiten als het gaat om de relatie tussen de kwaliteit van productinformatie en conversie, winkelverlaters of retourzendingen.

Marktonderzoeker Forrester stelde al eerder in een onderzoek vast dat de gecombineerd aangeboden productinformatie zwaar meeweegt in een aankoopbeslissing van de klant. De combinatie van onder andere reviews, informatie van de retailer en de fabrikant blijken bijna net zo belangrijk als de verzendkosten.

Productinformatie
Details over producten, die veelal op verpakkingen wordt verschaft zorgt voor vertrouwen. Zeker bij digitale aankopen waarin fysiek contact met het product ontbreekt, kan de winkelier in het nauw komen als er geen informatie beschikbaar is.

In een recent onderzoek naar de voorkeuren van 1500 consumenten kwam deze conclusie aan het licht. Retailers die erin slagen compleet over te komen, worden als betrouwbaar gezien. Zij kunnen volgens de onderzoekers rekenen op herhaalaankopen en een minder hoog percentage aan retourzendingen. Die relatie is volgens het in opdracht uitgevoerd onderzoek direct: 40 procent van de ondervraagden zegt wel eens een online gekocht product terug te hebben gestuurd als gevolg van slechte content. Met name in de kledingbranche is dat een groot probleem.

Gegevens
Hoe is het met de informatievoorziening in winkels gesteld? Een andere onderzoek nam de waardering van productinformatie op verpakkingen onder de loep en weet te melden dat de aankoopbeslissing er niet makkelijker op wordt. Van de tweeduizend ondervraagden zegt 85 procent zich doorgaans te laten leiden door die informatie, maar 78 procent zegt bovendien behoefte te hebben aan meer gegevens.

Door dat gebrek zoekt driekwart thuis verder naar online informatie en doet dan een online aankoop. Het is in zo’n geval maar de vraag of dat bij dezelfde retailer is of bij een concurrent. 

Millennials straffen dat gebrek aan informatie nog harder af, daarvan zegt bijna negen op de tien online verder te zoeken. Als zij dat ter plekke via hun smartphone doen, moet die productinfo binnen een minuut te vinden zijn. Het lijkt erop dat het actief aanbieden van een prijsvergelijk, reviews en ingrediënten of voedingswaarde dus essentieel is.

Lees ook: Millenials vragen om nieuwe vorm van verpakken

Dergelijke verpakkingen met additionele informatie – zogenaamde smart packaging – zijn gelukkig niet langer slechts toekomstmuziek. Technologie als NFC en RFID wordt al op veel verpakkingen gebruikt.

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren