Overstappen naar flexibele verpakkingen? Deze 5 tips helpen u!

Verpakkingstips | 1156 keer bekeken

Steeds meer producenten kiezen voor een flexibele verpakking voor hun product. Als u op het punt staat de overstap te wagen van uw primaire verpakking naar een flexibele verpakking, lees dan deze vijf tips om deze overstap moeiteloos te laten verlopen.

  • Vorm versus functie

Er zijn ontzettend veel mogelijkheden als het gaat om de vorm van flexibele verpakkingen. Vaak wordt de verandering van verpakking voorgesteld door de marketingafdeling. Daarmee bestaat het risico dat de configuratie van het product gedaan wordt voordat alle operationele overwegingen bedacht zijn. Zo kan het bijvoorbeeld voorkomen dat een zak de goede vorm en kleur hebben volgens marketing, maar dat het moeilijk is om de uiterste houdbaarheidsdatum af te drukken op deze kleur op de afvullijn.

Zorg ervoor dat alle belanghebbenden hun eigen gebied hebben ontdekt op de flexibele verpakkingen en mogelijke problemen verholpen zijn. Zo is iedere afdeling binnen de ontwerpketen tevreden.

  • Zoek naar voorbeelden – juist in andere segmenten

Vaak is het voor producenten de eerste keer dat ze een overgang naar flexibele verpakkingen meemaken. Om te kijken naar de valkuilen, is het handig om zoveel mogelijk ervaringen van andere bedrijven te verzamelen. Dat kan binnen uw eigen segment zijn, maar ook daarbuiten kunnen de bevindingen van andere bedrijven interessant zijn.

Als u bijvoorbeeld taartmix produceert, kunnen de ervaringen van een producent van meststoffen interessant kunnen zijn. Hij gebruikt immers eenzelfde soort zak voor zijn product, zij het vele malen groter. De segmenten liggen ver uit elkaar, maar de verpakkingen hebben veel raakvlakken.

  • Verandering van relaties tussen verschillende afdelingen

Als een bepaalde verpakkingsvorm al jaren wordt gebruikt, is er vaak een scheiding ontstaan van verschillende afdelingen. De afdeling verantwoordelijk voor het materiaal werkt zelden nog samen met operations: iedereen weet immers zelf wat hij moet doen. Dat kan een hoop stabiliteit bieden, maar ook het proces vertragen omdat dezelfde beslissingen bij verschillende afdelingen genomen worden.

Een drastische verandering als de overstap naar flexibele verpakkingen is een mooie mogelijkheid om de relaties tussen de verschillende afdelingen weer nieuw leven in te blazen. Doordat er waarschijnlijk veranderd zal worden van materiaalleverancier, zal het hele ontwerpproces op de schop gaan en zullen nieuwe ideeën ontstaan.

  • Verantwoording wordt breder gedragen

Er kan niet alleen een andere samenwerking ontstaan tussen verschillende afdelingen, maar ook tussen leveranciers en externe partners. Materiaal en machine leveranciers hebben vaak enkel contact met de consument en niet met elkaar. Hierdoor is er minder verantwoordelijkheidsgevoel. Dit is niet uit onwil: vaak zijn partijen bereid om met elkaar om de tafel te gaan zitten om de consument (u in dit geval) zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn.

Als er nog geen concrete afspraken op tafel liggen, kan het interessant zijn om verschillende partijen uit te nodigen en te praten over hun ervaringen, zodat u kunt kiezen wat het beste bij uw bedrijf past.

  • Onnodige kostenposten ontdekken

Het veranderen van de verpakking heeft invloed op primaire, secundaire en tertiare verpakkingsmaterialen, maar ook op apparatuur en operaties die daarmee gepaard gaan. Dit is een goede mogelijkheden om het proces eens in zijn geheel te scannen op onnodige kostenposten. Door naar het gehele proces te kijken, zullen zaken opvallen die wellicht anders niet aan het licht waren gekomen. Een potentiele besparing op kosten in de secundaire verpakking kunnen het mogelijk maken dat de primaire verpakkingen uitgebreid worden.

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren