'Packaging is bij Philips een serieuze gesprekspartner voor marketing en design'

5 minuten met | 1068 keer bekeken
'Packaging is bij Philips een serieuze gesprekspartner voor marketing en design'

Iedere week zit Verpakkingsprofs 5 minuten met iemand uit de verpakkingsbranche om de tafel. Deze week met Niels Prinsen, Packaging Developer bij Philips.

Hoe bent u in de verpakkingsbranche terecht gekomen?
Tijdens mijn opleiding Industrieel Product Ontwerpen aan de Haagse Hogeschool heb ik zeer bewust gekozen voor de specialisatie verpakkingsontwerpen. Destijds was dit de enige opleiding voor verpakkingsontwerper in Nederland. Enkele jaren na mijn afstuderen ben ik aan de slag gegaan bij de Packaging Development afdeling van Philips in Drachten waar ik nu al meer dan 17 jaar met veel plezier het vak uitoefen.

Waar bent u het meest trots op in uw loopbaan?
Onderdeel te zijn van een enthousiaste en ambitieuze verpakkingsontwikkelgroep binnen Philips, die wereldwijd acteert en op een hoog niveau verpakkingsconcepten ontwerpt.

Tevens dat mijn vak nu als specialisatie erkend wordt binnen de Philips Innovatiegroep Drachten en dat we een serieuze gesprekspartner zijn voor onze Marketing en Design afdeling.

Wat typeert u in uw werkwijze?
Mijn kernwoorden zijn innovatief en klantgerichtheid. Samen met diverse stakeholders (Design, Marketing en Supply) een klantgericht ontwerp creëren dat volledig voldoet aan alle eisen en wensen van onze eindgebruiker.

Welke veranderingen in de verpakkingswereld moeten we in de gaten houden?
Eén van de grootse veranderingen die er plaatsvindt is de toename van E-commerce. De online verkoop van producten is enorm gegroeid en zal de komende jaren alleen nog maar verder toenemen. Dit zal andere ontwerp regels en nieuwe eisen stellen aan het verpakkingsontwerp.

Welke buitenlandse innovaties moeten volgens u naar Nederland komen?
Een innovatie die wij in Nederland nog niet hebben is lastig te noemen. Interessante trends vind ik zelf het steeds klant specifieker maken van verpakkingen (tailor-made packs), opties tegen product kopiëren (counterfeiting) om de klant de absolute zekerheid te geven dat hij een echt Philips product heeft gekocht en via de verpakking een interactie/dialoog met de klant op te starten (via zijn/haar smartphone) om zo nog beter de behoeftes van de klant te achterhalen.

Wat inspireert u als ondernemer?
Als ontwerper raak ik geïnspireerd door allerlei zaken om mij heen. Dit kunnen nieuwe materialen of productietechnieken zijn, maar ook innovatieve en aansprekende ontwerpen van collega’s en concurrenten die je tegenkomt online of in de winkel.

Ook meedoen aan de rubriek 5 minuten met? Dat kan! Stuur uw gegevens naar redactie@verpakkingsprofs.nl en we nemen contact met u op.

Blijf altijd op de hoogte
Meld uzelf nu aan voor de VerpakkingsProfs nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.


Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren