Pieter van Gool: "Kwaliteit in verpakken wordt steeds belangrijker"

5 minuten met | 1491 keer bekeken

Iedere week zit Verpakkingsprofs 5 minuten met iemand uit de verpakkingsbranche om de tafel. Deze week met Pieter van Gool, Industrieel ontwerper voor consumenten en medische verpakkingen bij Nelipak Healthcare Packaging in Amerika.

Hoe bent u in de verpakkingsbranche terecht gekomen?
Vanaf de basisschool heb ik veel interesse in tekenen, kunst en techniek. Na mijn middelbare school ben ik via lerarenopleiding Wiskunde in Tilburg, terecht gekomen bij Werktuigbouwkunde en Industieel Product Ontwerpen aan de Fontys University of Applied Sciences te Venlo.
Direct na mijn studie ben ik in Januari 2006 gaan werken als Industrieel Ontwerper voor consumenten en medische verpakkingen bij Nelipak Custom Thermoforming in Venray. Op dat moment nog enkel vestigingen in Galway en Venray. Inmiddels heet het bedrijf “Nelipak Healthcare Packaging” en heeft het een Global Footprint met vestigingen in Venray (Nederland), Galway (Ierland), Heredia (Costa Rica), Phoenix, Arizona (USA) en Headquarters in Cranston, Rhode Island (USA). Nelipak’s core business is Healthcare Thermoformed Packaging voor Medische en Pharmaceutische producten.

Waar bent u het meest trots op in uw loopbaan?
Samen te mogen werken met in het verleden de grotere bedrijven in consumentenproducten-branche. De laatste jaren samen te werken met leading companies in de Medical industry wereldwijd.

In December 2014 ben ik door mijn bedrijf Relocated met mijn hele gezin naar onze vestiging in de Verenigde Staten om de Lead Design functie in te vullen en Amerikaanse collega’s te trainen in visuele communicatie middels schetsen.

Wat typeert u in uw werkwijze?
Tijdens klantbezoeken ontrafelen wat eisen en wensen zijn van de klant en eindgebruiker. Eigen ervaring en expertise delen op gebied van Medical Packaging en Packaging in het algemeen. Doel is betrokkenheid te creëren van de klant in het ontwerp proces, door het visueel maken van concepten van zowel de klant als die van mij/ons. Visuele communicatie middels schetsen is toegankelijk, opent de gewenste dialoog en haalt al dan niet aanwezige taalbarrières weg. Het maakt zelfs mogelijk te communiceren zonder elkaars taal te spreken. Het geeft de mogelijkheid feedback te krijgen op het moment van de eerste presentatie/communicatie.

Ik geloof in enthousiaste projectaanpak, service gerichtheid tot het gaatje en deze over te brengen op klanten. In combinatie met expertise in ons vakgebied is dat wat mijn optiek “The Key to Succes”.

Welke veranderingen in de verpakkingswereld moeten we in de gaten houden?
Kwaliteit komt steeds nadrukkelijker naar voren. De behoefte aan product- en verpakkingsvalidatie is integraal onderdeel van de Medische Industrie. Hierdoor wordt hoog niveau van verpakkingsbetrouwbaarheid gerealiseerd.

De focus richt zich dan ook steeds vaker op de eindgebruiker. Zelf communicerende verpakkingen nemen toe in populariteit. Een verpakking moet zichzelf uitleggen hoe te openen en te gebruiken middels simpele visuals op, en ondersteunende features aan de verpakking. Mede hierdoor is het mogelijk een verpakking onderdeel te laten worden van een procedure. Het wordt de eindgerbuiker makkelijker gemaakt waardoor de kans op verkeerd gebruik sterk afneemt.

Tastbaarheid van volume en perceptie is een van de belangrijkste eigenschappen in beoordeling van eerste concepten om project voortgang te waarborgen. 3D printen is een goed middel om dit te realiseren. Het enige wat nodig is, is een 3D file, materiaal, en een printer.

3D printen bestaat al enige jaren, maar kent in de laatste jaren een flinke opmars. Toch denk ik dat het nog in de kinderschoenen staat en het begin is van alternatieve productie methodes in vergelijk met de traditionele. Het geeft de mogelijkheid in detailniveau custom made en unieke producten te ontwikkelen in vergelijking tot massaproductie. Interessant hierbij is hoe nieuwe materialen in parellel zich hier mee ontwikkelen. De vraag is ook of 3D printen zich los kan/hoeft te trekken van rapid prototyping. Uiteindelijk draait alles om snelheid, kwaliteit waarborging en geld.

Wat zijn de mogelijkheden in de Medische wereld, is het toepasbaar? Tenslotte zijn medische ingrepen vaak uniek op zich. Is daar dan misschien de link? 3D scanning en 3D printing ontmoeten elkaar wellicht op deze manier.

Welke buitenlandse innovaties moeten volgens u naar Nederland komen?
Nederlanders kunnen veel leren van Amerikaans respect, customer service en customer engagement. Hoe doet er niet zo toe hoe je er uit ziet. Overal waar je komt, is de klant belangrijk en wordt deze op een voetstuk geplaatst. Het toont service gerichtheid en creëert tegelijkertijd Customer Engagement. Prijs wordt dan van ondergeschikt belang, en de ‘gunfactor’ en ‘kwaliteit’ worden dan essentieel. Je komt het overal tegen, van restaurant, lokale winkels en scholen tot en met het bedrijfsleven. Dat zou in Nederland in het algemeen en het Nederlandse bedrijfsleven wel wat meer naar voren mogen komen.

Wat inspireert u als ondernemer?
Einddoel is om mensen gelukkig te maken en te enthousiasmeren. “Een positieve benadering creëert vertrouwen, vertrouwen creëert passie, passie is nodig voor vakmanschap”.

Tevens geeft het een enorme kick verpakkingen waaraan je gewerkt hebt in winkels te zien liggen, of in gebruik te zien in ziekenhuizen. Feedback te krijgen vanuit de klant, eindgebruiker of markt, dat een bepaalde verpakking goed beschermd en een goede packing- en unpacking experience heeft is de belangrijkste inspiratie tot het dagelijks verbeteren en nieuwe uitdagingen aan te gaan.

Ook meedoen aan de rubriek 5 minuten met? Dat kan! Stuur uw gegevens naar redactie@verpakkingsprofs.nl en we nemen contact met u op.

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (2)

Reageren
  • 21.10.2015 - 20:26 uur | Pieter van Gool

    Dank je Rene!

  • René Neele
    18.10.2015 - 21:08 uur | René Neele

    Duidelijke boodschap, helder en to the point waar het om draait.