'Rol ontwerper cruciaal bij ontwikkeling actieve en intelligente verpakkingsmarkt'

Ondernemerstips | 528 keer bekeken
'Rol ontwerper cruciaal bij ontwikkeling actieve en intelligente verpakkingsmarkt'

De markt van actieve en intelligente verpakkingen is één van de snelst ontwikkelende van dit moment in de branche. Met de internationale vereniging AIPIA wil oprichter Eef de Ferrante de gehele markt vatten. “Verpakkingsontwerpers moeten de markt verder ontdekken”

In vergelijking met vijf jaar geleden, toen AIPIA (Active & Intelligent Packaging Industry Association) begon, is de markt van actieve en intelligente verpakkingen enorm gegroeid. De Ferrante blikt terug: “We waren in die tijd eigenlijk iets te vroeg met de vereniging. De hele markt praatte al twintig jaar over de mogelijkheden van actieve en intelligente verpakkingen, maar het werd voornamelijk gezien als toekomstmuziek.” Vijf jaar geleden durfde De Ferrante de sprong te wagen. “Er kwamen verschillende technologieën op die het mogelijk maakte dat de markt zich ging ontwikkelen.” Op dit moment wordt AIPIA zelfs gevraagd door internationale Brand Owners en verpakkings bedrijven zoals Unilever en Sonoco om innovatiedagen te leiden.

Als voorbeeld noemt hij het gebruik van de mobiele telefoon. “Waar dit eerst vooral werd gedaan voor bellen, appen en het maken van foto’s, kwamen er toen verschillende technologieën op de markt die de fabrikant in staat stelde om te communiceren met de consument.” Als voorbeeld noemt hij Near Field Communication (NFC), dat vrijwel direct werd omarmd dan Android.

De branche die voorop loopt met het gebruik van actieve en intelligente verpakkingen is die van de dranken. Volgens De Ferrante is het niet meer dan logisch “Het is een combinatie van verschillend factoren. Het type mens dat in deze branche werkt is er een die zijn nek uit durft te steken. Daarnaast is het een grote doelgroep en zijn de budgetten er om eens wat te proberen. Die branche kent ook veel namaak producten en intelligente verpakkingen zijn daar bij uitstek een oplossing voor.” 

De actieve en intelligente verpakkingen veranderen de kijk op verpakkingen volgens De Ferrante. “Waar het eerst voornamelijk gezien als een hoofdpijndossier, ontstaan hiermee de mogelijkheden om zich te ontwikkelen als instrument. De enige echte innovaties in de verpakkingsindustrie zijn de actieve en intelligente verpakkingen”

Design
Daarvoor is het wel belangrijk dat de gehele markt de zin van de actieve en intelligente verpakking in gaat zien. “Niet voor niets is het ondeerwerp ‘design’ ruim vertegenwoordigd op ons congres in november. De rol van de verpakkingontwerper is cruciaal bij de ontwikkeling van deze branche. Deze zal moeten weten wat voor technologieën er zijn en hoe je deze in kunt zetten in het ontwerp van je verpakking.”

Daarnaast is er een belangrijke rol voor de consument weggelegd. “We kunnen het allemaal mooi bedenken vanaf onze tekentafel, maar hoe krijg je een consument zo ver om het product daadwerkelijk te scannen? Daar is, geheel terecht, nogal een discussie over gaande.” Een van de keynote sprekers van het evenement is Larry Logan, die verder op deze vraag inzoomt. “Hij is van het bedrijf Digimark, dat gespecialiseerd is in de beveiliging van bankbiljetten. Hij weet als geen ander hoe consumenten reageren aan het eind van de supply chain.”

Techniek
Uiteindelijk zal het niet de consument, maar de techniek zelf zijn die de markt op z’n kop zal zetten, zo voorspelt De Ferrante. “Je kunt mensen bestraffend toespreken of juist aanmoedigen met beloningen, als het gaat om bijvoorbeeld voedselverspilling. Maar de geschiedenis leert ons dat het altijd de technologie is geweest die mensen aanzette tot een gedragsverandering. Dat zal hierbij niet anders zijn.” Wat overigens niet zegt dat de techniek het alleen kan. “De geruchten gaan nu dat Apple gaat werken met NFC technologie. Als dat zo is, zal de omarming van de technologie door andere bedrijven en consumenten in een razend tempo gaan.” 

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren