Schiphol: een droom circulaire economie

Columns | 1259 keer bekeken

Steeds vaker horen we de termen biobased economie en circulaire economie. Maar als we het daarbij dan over verpakkingen hebben, waar hebben we het dan over? Hoe kunnen verpakkingen daarop aansluiten? Is het niet gewoon wishful thinking of passen verpakkingen op een dag heus wel thuis in een 'biobased en circulaire economie'? Kort beschouwd gaan deze termen in verpakkingsland over de oorsprong van de materialen voor de verpakkingen (hernieuwbaar, niet van olie gemaakt) en de eindfase van de verpakkingen: in dit geval recycling of compostering.

Zoals je wellicht weleens gehoord hebt, heeft Schiphol veel last van hordes ganzen die de gewoonte hebben in de weg te vliegen of zelfs de motoren in te vliegen. Verder is het je ongetwijfeld opgevallen dat er rond Schiphol vele groene akkers zijn. Bebouwing kan daar niet vanwege de veiligheid, maar voedsel verbouwen is onder de aanvliegroutes vanwege de kerosine ook geen optie. Zowel Schiphol als de boeren uit de omstreek zaten behoorlijk met de handen in het haar: welke gewassen kunnen we laten groeien, hoe komen we in hemelsnaam van die ganzen af en hoe kunnen we ook voor meer geluidswering zorgen?

Bioplastic
Nu blijkt er zoiets als 'olifantengras' te bestaan. Dit snel- en vooral ook hoog groeiende gras heet officieel Miscanthus Giganteus, heeft weinig onderhoud nodig en kan meerdere jaren probleemloos geoogst worden op dezelfde akkers.

Van geoogst olifantengras kun je door de vele vezels (cellulose) die erin zitten ook bioplastics maken. En dat is nu net voor Schiphol interessant. Waarom?

Op Schiphol worden talloze verpakkingen gebruikt, vooral in de catering. Je kunt Schiphol voorstellen als een gesloten circuit. Alles wat erin gaat, komt er ook weer uit. Dat geldt natuurlijk al helemaal voor de catering in de vliegtuigen: alles wat het vliegtuig ingaat, komt ook daar weer uit.

Wagenpark op biogas
Stel je voor hoe mooi het zou zijn als de verpakkingsmaterialen voor de catering in de toekomst gemaakt worden van bioplastics dat rondom Schiphol groeit. Dat dit plastic composteerbaar is zodat het samen met de overgebleven etensresten in een keer ingezameld kan worden en vervolgens vergist en gecomposteerd wordt in de naastgelegen vergister van Meerlanden. Dan kan het wagenpark van Meerlanden of het wagenpark van Schiphol vervolgens rijden op het ontstane biogas uit het vergisten. De afgevangen CO2 kan naar de nabijgelegen kassen gevoerd worden om daar de kasplanten te laten bloeien. En de overgebleven compost kan weer uitgestrooid worden over de akkers rondom Schiphol.

Dit lijkt me een prachtig toekomstbeeld en de ideale vorm van een biobased en circulaire economie. Nu nog even uitvogelen hoe we het allemaal precies gaan doen…

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren