Scrooge en de verdwijning van de supermarkt

Columns | 2016 keer bekeken

Over enkele weken kunt u onder de kerstboom met uw familie en vrienden gaan genieten van uw welverdiende rust. En alle kans dat u dan wanneer u de televisie inschakelt op een van de tv-zenders een verfilming ziet van Charles Dicken’s Christmas Carol. U weet wel: dat is die film waarin de extreme vrek Scrooge opgezocht wordt door drie geesten die hem in zijn droom laten zien dat het met hem door zijn ronduit asociale uitknijpgedrag bijzonder slecht af gaat lopen. Ik probeer mij daarbij dan voor te stellen hoe een inkoper van het Nederlandse grootwinkelbedrijf of een inkoper van een multinational straks lekker thuis naar die Scrooge zit te kijken. Beleeft hij alleen maar die film of ervaart hij ook iets van een morele spiegel die hem aan het einde van een kalenderjaar door die film voorgehouden wordt? Denkt hij op dat moment terug aan het verpakkingswerk dat hij het afgelopen jaar bij zijn loyale toeleverancier heeft weggehaald?  Houdt hij zijn ogen wel droog als hij terugdenkt aan de 120 dagen betalingstermijn die hij zijn verpakkingsleveranciers succesvol heeft opgelegd in het afgelopen jaar? Of speelt het wel en wee van zijn leveranciers helemaal niet voor hem en kan hij op Kerstavond juist door de behaalde inkoopbonus die goede fles wijn opentrekken? 

En waar denkt u aan onder de kerstboom? Aan een moeilijk afgelopen jaar misschien? En als dat het geval is, wat gaat u er dan aan doen om 2015 een veel beter jaar te maken? Nieuwe verpakkingen op de markt brengen? Nieuwe verpakkingsmarkten aanboren? Niets doen is geen optie. Om succes te hebben en te houden moet u het juist anders en beter gaan doen – en daarvoor moet u vooral buiten de verpakkingssector kijken. Beseft u dat maar liefst 60 procent van alle veranderingen binnen een branche juist van buiten die branche komt? 

Een voorbeeld: kent u het bedrijf Hunter Douglas? Wel, dit bedrijf is bekend om de succesvolle verkoop van aluminium binnenzonwering met de merknaam Luxaflex (luxe + flexibel). Inmiddels is het bedrijf een wereldspeler geworden met €2,5 miljard omzet per jaar. Die sterke positie is geen toeval, want het bedrijf loopt voorop in het tijdig inspelen op de trends in kleuren en design van gordijnen, vitrage en zonwering. Die voorsprong in kennis van trends is afkomstig uit een totaal andere branche, want het hoofd design bezoekt doorlopend modeshows in Milaan en Parijs. Mode en zonwering is een vreemde combinatie volgens u? Nee; het zijn juist de nieuwe kleuren en stijlen die voor het ontwerpen van kleding gebruikt worden die binnen enkele jaren de kleuren een bepalende invloed hebben op de kleur en het design van uw interieur, meubels, gordijnen en zonwering. Hunter Douglas heeft door die aanpak een voorsprong in kennis waardoor de juiste producten in het juiste design en met de juiste kleuren precies op het juiste moment via haar exclusieve dealers te koop zijn. Alle concurrenten kijken naar wat Hunter Douglas doet en zijn tenminste later of gewoon te laat met hun eigen producten.

Hoe kan een bedrijf dan voorop lopen in de verpakkingsbranche, zult u vragen? Dat kan door tijdig in te spelen op de mogelijkheden van totaal nieuwe technologie voor totaal nieuwe toepassingen. Technologie die van buiten onze branche komt. Alleen een knappe doorontwikkeling van bestaande technologie schiet tekort. Zo zijn er verpakkingsproducenten die hun klanten uitnodigen om in een kopie van een supermarkt mooie modellen van nieuwe  shelf- en retail-ready verpakkingen op het winkelschap te komen bekijken. Ook maken zij daar dan gebruik van grote tv-schermen om deze bestaande verpakkingen te laten zien op het schap van vooraf gefotografeerde supermarkten. Het is een mooie doorontwikkeling van bestaande technologie, maar de aanpak gaat uit van de bestaande retailsituatie. 

Word wakker: het is zeer waarschijnlijk dat de ‘tastbare’ retail supermarkten door ‘virtuele’ supermarkten vervangen zal gaan worden. Selexyz, Halfords, Free Record Shop, Bristol; zeggen die namen u iets? Tot voor enkele jaren waren deze bekende en ‘tastbare’ retailbedrijven iconen op hun gebied. Inmiddels bestaan ze niet meer. Waarom? U koopt de producten die zij in hun winkels aan u verkochten nu sneller, gemakkelijker en met meer keuze doordat u gebruikt maakt van het internet. En de echte revolutie waarin u die virtuele wereld fysiek gaat beleven komt er met grote stappen al aan: de 3-D bril, de virtuele supermarkt en de virtuele verpakking. 

Waarom dacht u dat zoekmachine Google recent voor maar liefst 2 miljard dollar het baanbrekende 3-D brillen bedrijf Oculus Rift gekocht heeft? Dacht u dat Google dat doet omdat Google geld teveel heeft? De reden voor de aankoop is de volgende. Binnenkort kunt u een koopwoning virtueel bezichtigen doordat u thuis met een 3-D bril op ‘rondloopt en rondkijkt’ in dat huis. Binnenkort ‘loopt’ u met een 3-D bril rond in een hotel of vakantiewoning voordat u daar uw vakantie boekt. Binnenkort ‘loopt’ u thuis met een 3-D bril op in een virtuele supermarkt en u bekijkt daar virtuele verpakkingen en virtuele aanbiedingen.

Binnenkort ‘loopt’ een marketing manager of een product manager met een 3-D bril op in een virtuele supermarkt om te bepalen hoe de virtuele verpakkingen aldaar aan online kopers moeten worden getoond. En de tastbare boodschappen worden vervolgens netjes bij u thuisbezorgd, maar wellicht zijn die boodschappen met het oog op de lage kosten dan wel eenvoudig verpakt en voorzien van een eenvoudige bedrukking. Niks tastbare modelwinkel, niks shelf- en retail-ready verpakkingen, niks mooie bedrukkingen; de supermarkt gaat verdwijnen!

Er is een levensgrote kans dat de bovenstaande doorbraaktechnologie de ons nu bekende verpakkingen straks volstrekt overbodig kunnen maken. Glas, papier, karton, plastic – het gaat alle verpakkingen treffen. Veel boeken die u bij Amazon.com bestelt liggen daar niet eens op voorraad. Ze staan als pdf in de centrale computer en worden pas digitaal geprint als u dat boek bestelt. Als u niet bijtijds inspeelt op de aanstormende veranderingen komt u met uw bestaande producten volgend jaar Scrooge weer tegen – en wel bij elke klant. U bent niet onderscheidend en eigenlijk hebben we u niet nodig. U bent te duur. Prettige kerstdagen en een slim 2015 gewenst!

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren