Social Media doelgericht inzetten voor uw organisatie

Ondernemerstips | 792 keer bekeken

U hoort het wel vaker: Social Media wordt steeds belangrijker voor bedrijven. Hoe haalt u alles uit Facebook, Linkedin, Twitter en Google+? In drie artikelen geven wij tips over de verschillende Social Media en in hoeverre dit geschikt is voor uw organisatie. 

In het eerste artikel worden alle feiten van Social Media voor u op een rij gezet. In het tweede artikel presenteren wij u een stappenplan over hoe u zich kunt aanmelden per sociaal netwerk en hoe u bewuster wordt van de verschillende mogelijkheden op uw profiel. In het derde artikel wordt een compleet beeld geschetst over Social Media en welke voor uw bedrijf het belangrijkste is om in te zetten.

Voorbereiding
Voordat u begint met het aanmaken van één van deze Social Media profielen, zult u eerst moeten bedenken waarom en waarvoor uw organisatie deze in wil gaan zetten. Vervolgens moet u analyseren waar uw doelgroep zich voornamelijk bevindt. Wilt u alle vier de Social Media netwerken inzetten of maar één of twee? Verder moet u zich afvragen wat u precies wilt gaan doen op de Social Media. Streeft u naar meer naamsbekendheid of juist nieuwe producten of machines om aan uw doelgroep presenteren? 

Waarom kiezen voor Facebook?
Facebook is een sociaal netwerk waar gebruikers hun vrienden, kennissen en relaties op de hoogte houden door middel van foto’s, video’s, status updates en andere persoonlijke informatie. Ruim 7,3 miljoen Nederlanders zitten op Facebook, waarvan er 4,3 miljoen dagelijks actief zijn. Facebook wordt grotendeels ingezet voor Business to Consumer(B2C). Hiervan is 71% van de gebruikers interessant voor de Business to Business (B2B) markt. 

Voor B2B is het vooral belangrijk om meer fans te krijgen die uw status updates leuk vinden en delen. Het zakelijke Facebook profiel kunt u gebruiken om nieuwe status updates, trends en ontwikkelingen te plaatsen. Dit kunt u het beste doen door middel van beeldmateriaal. Een goed voorbeeld is het bedrijf DIKS verzekeringen, die een groot bereik heeft door zijn zakelijke Facebook pagina.

Voordelen van Facebook:

  • De zakelijke Facebook pagina is gratis aan te maken.
  • U heeft een enorm bereik onder (potentiële) klanten.
  • Mensen die op de ‘Vind ik leuk’ knop klikken zijn direct verbonden met de pagina, zonder dat dit hoeft te worden bevestigd.
  • Een zakelijke pagina is voor iedereen toegankelijk, ook als ze nog geen fan zijn.
  • Bij een zakelijke pagina is het aantal fans onbeperkt, terwijl een persoonlijk profiel een limiet heeft van 5000 vrienden.
  • U kunt apps toegevoegen, zodat uw zakelijke pagina wordt weergegeven in de look & feel van uw eigen huisstijl.
  • Toepassingen als YouTube, LinkedIn, Twitter, SlideShare of een blog zijn gemakkelijk aan uw bedrijfspagina toevoegen.
  • Facebook biedt u de mogelijkheid om advertenties tegen betaling aan te maken. Hier kunt u heel specifiek en doelgericht aangeven welke doelgroep u wilt benaderen.
  • De informatie op uw zakelijke pagina is zichtbaar in zoekmachines, zoals Google.


Waarom kiezen voor LinkedIn?
LinkedIn is een Social Media netwerk dat gebruikt wordt als visitekaartje, Curriculum Vitae (cv) en om zakelijke contacten te onderhouden. Door uw profiel te linken aan andere gebruikers van LinkedIn, bouwt u een virtueel netwerk op. Het netwerk groeit met 18 miljoen leden per kwartaal, ofwel 2 leden per seconde.

De gebruikers van LinkedIn zijn professionals in de B2B markt. LinkedIn heeft op dit moment 135.000.000 gebruikers. Het wordt vaak gebruikt om bedrijven, beroepen, vacatures en potentiële klanten te vinden. Daarnaast is het ook een handig en mooi middel om uw bedrijf te promoten. 

Voordelen van LinkedIn:

  • Met LinkedIn vergroot u de vindbaarheid van uw bedrijf.
  • U kunt uw bedrijfsprofiel in de look & feel van uw eigen huisstijl weergeven.
  • U kunt uw diensten, producten en nieuws delen.
  • Mensen kunnen uw bedrijfspagina gaan volgen. Alle updates op uw bedrijfsprofiel verschijnen dan bij hun status updates.
  • Voor elke dienst en product kunnen aanbevelingen worden gegeven die voor iedereen zichtbaar zijn.
  • U kunt op uw LinkedIn bedrijfsprofiel vacatures plaatsen (dit is niet gratis).
  • LinkedIn houdt voor u de statistieken bij over het bezoek van uw bedrijfspagina en uw producten of diensten. Deze kunt u handig inzien.
  • LinkedIn geeft u de mogelijkheid om advertenties tegen betaling aan te maken. Hierin kunt u heel specifiek en doelgericht uw doelgroep benaderen.


Waarom kiezen voor Twitter?
Twitter is een sociaal netwerk met een heel brede en diverse gebruikersgroep. Twitter kan gezien worden als een mini-blogwebsite. De gebruikers laten in 140 karakters weten wat hen bezig houdt op een dag. Denk hierbij aan verschillende oproepen, ideeën, nieuws en weetjes. 

Twitter heeft 225.000.000 gebruikers, die per dag 150.000.000 tweets versturen. Bedrijven kunnen deze tweets gebruiken om reclame te maken door ze ze koppelen aan artikelen of pagina's op hun website. Twitter is zowel voor de B2C als B2B markt interessant.

Voordelen van Twitter:

  • U volgt wie u wilt, bijvoorbeeld zakenpartners.
  • Personal branding (u profileert uw bedrijf).
  • U kunt snel informatie en actueel nieuws verspreiden.
  • U kunt bezoekers vanaf Twitter rechtstreeks leiden naar uw eigen website.
  • Twitter breidt uw netwerk uit en helpt u bij het onderhouden van klanten. Daarnaast bouwt het bedrijf een groter bereik op met andere mensen die een ambassadeur van uw organisatie, merk, bedrijf, product, of dienst kunnen worden.
  • Uw bedrijfsprofiel is vindbaar via zoekmachines, zoals Google.
  • Via Twitter kunt u een autoriteit opbouwen door het beantwoorden van vragen van andere gebruikers.


Waarom kiezen voor Google+?
Google+ is het sociale netwerk van de zoekmachine Google. De gebruikersgroep bestaat uit voorlopers, trendsetters en influencers. Met uw connecties op Google+ kunt u updates, foto’s, video’s, links, locaties en berichten delen. Daarnaast is het mogelijk in een groep of individueel te chatten en zijn vrienden in te delen in cirkels.

Google+ is zowel B2C als B2B gericht. Via Google+ kunt u gemakkelijk contact leggen met mensen over de hele wereld. U verhoogt uw vindbaarheid op Google, als u Google+ aan uw eigen website koppelt. In Nederland zijn er meer dan 500.000 gebruikers. 

Voordelen van Google+:

  • Uw bedrijfspagina wordt beter gevonden en uw bedrijf verschijnt hoger in de zoekresultaten van Google. 
  • U kunt segmentatie (indeling cirkels) gebruiken voor betere updates en waardering bij de doelgroep.
  • Hangouts zorgen voor contacten met nieuwe of potentiële klanten.
  • Google+ is een snelgroeiend en actief netwerk.
  • Google+ maakt uw bedrijfsinformatie en adres gegevens zichtbaar op Google Maps.
  • Er is en apart community gedeelte waar u in contact kunt komen met uw doelgroep. 
  • Google+ is te koppelen aan YouTube voor video’s over uw product of dienst.


Kort samengevat kunnen we het volgende concluderen. Veel van de netwerken kunnen voor zowel B2C als B2B worden gebruikt. LinkedIn, Twitter en Google+ is het aantrekkelijkste voor B2B. Facebook blijft ook erg belangrijk, maar alleen met een zakelijk bedrijfsprofiel. Het is belangrijk dat u van meerdere netwerken gebruik maakt en deze linkt aan u eigen website, zodat u bezoekers en contacten via verschillende media binnen kunt halen. Zet nieuwe innovaties, acties en informatie direct online, zodat het zich kan verspreiden. Zorg er ook dat uw bedrijf online vindbaar is, door optimaal gebruik te maken van de juiste Social Media. 

Binnenkort ontvangt u van ons het tweede artikel. Daarin vindt u een stappenplan over hoe u zich het beste kunt aanmelden per sociaal netwerk en hoe u bewuster wordt van de verschillende mogelijkheden binnen uw profiel.

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren