'Stilstand is achteruitgang, zeker in de verpakkingsbranche'

5 minuten met | 1394 keer bekeken
'Stilstand is achteruitgang, zeker in de verpakkingsbranche'

Iedere week zit Verpakkingsprofs 5 minuten met iemand uit de verpakkingsbranche om de tafel. Deze week met Claudia Platvoet, pr en communicatie manager bij drukkerij Eshuis BV.

Hoe bent u in de verpakkingsbranche terecht gekomen?
Dat is geheel toevallig ontstaan, via via ben ik gevraagd om bij Eshuis te komen werken. Mijn eerste opdracht was om de website te restylen. Omdat ik daarvoor in de ICT heb gewerkt kon ik deze site zelf programmeren. Zo is het gekomen en ik ben nog lang niet uitgekeken in deze boeiende wereld.

Waar bent u het meest trots op in uw loopbaan?
Ik ben trots op het bedrijf Eshuis en alle gepassioneerde medewerkers. Mooi is dat we dit jaar ons 125 jarig jubileum zullen vieren. Het vakmanschap zie je terug in de mensen en het eindresultaat. 

Waar ik het meeste bewondering voor hebt is dat je als een bedrijf met zo’n historie toch een naam weet op te bouwen in de markt als meest innovatieve verpakkingsdrukkerij. Stilstand is achteruitgang, je moet mee met de markt en voorop blijven lopen. Dat hebben we vooral kunnen laten zien door het “Share a Coke” voornamen project dat we voor Coca-Cola hebben georganiseerd. Buiten de bestaande kaders denken, niet zoals je het altijd al gedaan hebt. Denken in mogelijkheden in plaats van beperkingen. Dat is wat we hebben gedaan. We zijn samenwerkingen aangegaan met 17 drukkerijen. Samen ben je namelijk sterk. Eerst hebben onze R&D collega’s  dit project helemaal getest waarbij we hybride technieken hanteren en vervolgens hebben we het bij alle samenwerkende drukkerijen uitgerold. Als zij zich aan onze richtlijnen hielden was de kans op fouten 0.

Daarnaast hebben we speciale rode inkt laten ontwikkelen bij HP Indigo, zijn alle operators opgeleid tot het hoogste niveau en ook de machines moesten in nieuwstaat verkeren om drie maanden lang 24/7 te kunnen produceren. Daarnaast dienden wij het hele proces logistiek te managen. Hoe geweldig is het als je als drukkerij opeens zo’n revolutionair project kunt laten slagen door het in zijn geheel voor heel Europa (en later wereldwijd) te managen.

Daar ben ik trots op! Ook het tweede innovatieve project voor Coca-Cola “het bow-label” of te wel “de strik” welke rond kerst in de supermarkt te vinden was, komt hier uit Dalfsen.

Wat typeert u in uw werkwijze?
Ik wil altijd graag inspireren en meedenken. Wat kunnen we beteken en hoe kunnen we onze klant naar een hoger level krijgen door innovatieve oplossingen aan te bieden? Ik ben nieuwsgierig en houd goed in de gaten wat de verpakkingsmarkt en de techniek doen.

Daarnaast geloof ik in samenwerken. Elkaar versterken richting klanten en de klant ontzorgen door extra service te verlenen. Als bestuurder bij de Dutch Packaging Association – DPA onderstreep ik samenwerken in de gehele keten en leren van elkaar.

Welke veranderingen in de verpakkingswereld moeten we in de gaten houden?
De rol van de verpakking wordt belangrijker doordat we steeds minder reclames zien en horen. We stellen als consument steeds meer eisen. Het product moet er prachtig uitzien, opvallen in het schap, uitgebreid informeren, merk communicatie en brand uitstraling hebben en ook nog gebruiksvriendelijk, functioneel zijn en de levensduur verlengen. Daarnaast komt internet steeds dichter bij verpakkingen en kunnen we via de verpakking en een connectie met een mobile device rechtstreeks communiceren met de consument. We kunnen ze informeren, uitleg geven, allergenen informatie delen, loyalty programma’s aanbieden en fun toevoegen door bijvoorbeeld augmented reality. De mogelijkheden zijn legio.  Hoe mooi is dat!

Welke buitenlandse innovaties moeten volgens u naar Nederland komen?
We moeten steeds flexibeler worden, sneller leveren en daarnaast met flitsende oplossingen komen voor onze afnemers. Ik denk dat we nog wat kunnen leren op het gebied van klantvriendelijkheid. Nederlanders zijn vaak erg nuchter en kort door de bocht (vooral hier in het oosten). Maar als we zeggen dat we iets doen, doen we het ook. Ik denk dat we qua ontwikkelingen technisch en verpakkingskundig goed kunnen meekomen.

Wat inspireert u?
Vooruitgang en ontwikkeling. In alle jaren dat ik in de verpakkingswereld werk kan ik zeggen dat we ieder jaar stappen maken. Het gaat soms niet zo snel als in andere branches maar de stappen gaan gestaag. Dat vind ik mooi. Samenwerken en elkaar versterken daar word ik vrolijk van en blijf ik geïnspireerd. Helemaal als ik producten terugzie in de supermarkt en iedereen heeft het erover: dan ben je trots!

Ook meedoen aan de rubriek 5 minuten met? Dat kan! Stuur uw gegevens naar redactie@verpakkingsprofs.nl en we nemen contact met u op.

Blijf altijd op de hoogte
Meld uzelf nu aan voor de VerpakkingsProfs nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.


Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren