'Veel technische innovaties zijn voor consumenten niet duidelijk'

5 minuten met | 993 keer bekeken
'Veel technische innovaties zijn voor consumenten niet duidelijk'

Iedere week zit Verpakkingsprofs 5 minuten met iemand uit de verpakkingsbranche om de tafel. Deze week met Eun Leij, specialist in blikverpakkingen.

Hoe bent u in de verpakkingsbranche terecht gekomen?
Ik kom uit een echte blikfamilie. Op m’n 16e deed ik mijn eerste vakantiebaantje op de afdeling inkoop in de blikfabriek in Hoogeveen. Hoewel het niet de bedoeling was ben ik via een omweg in Parijs beland op het hoofdkantoor van de Ardagh Group (destijds Impress) voor een stage. Aansluitend heb ik in totaal zo’n 10 jaar voor Impress gewerkt op verschillende locaties in Europa.

Waar bent u het meest trots op in uw loopbaan?
Dat ik al 4 jaren met veel plezier en succes als zelfstandige in de blikindustrie werk en mijn plek daar heb gevonden. Hoewel ik het diploma Verpakkingskundige op zak heb, heb ik destijds de keuze gemaakt om me te specialiseren in blik. Die wereld is klein, maar het mooie daarvan is dat ik echt waarde kan toevoegen bij de bedrijven die mij vragen voor een opdracht. Vanaf m’n 19e heb ik op verschillende afdelingen aan geweldige innovaties en ontwikkelingen mogen mee werken op internationaal niveau. Een hoogtepunt was dat ik heb kunnen regelen om een jaar lang de wereld over te reizen in combinatie met het werk. Deels onderzoeken doen en deels vrij reizen. Dat was een droom die uitkwam.

Persoonlijk heb ik nog steeds goed contact met vele mensen uit de blikindustrie wereldwijd. Het is altijd fijn om even iemand te kunnen bellen als je naar iets op zoek bent voor een klant.

Wat typeert u in uw werkwijze?
Een collega in Parijs zei ooit tegen mij “tu bouges” wat betekent dat ik in beweging ben en dat klopt. Ik ben ondernemend, kom in actie en ga op zoek naar mogelijkheden en oplossingen. Ik werk nu voor meerdere blikbedrijven. In plaats van elkaar te beconcurreren probeer ik de bedrijven bij elkaar te brengen en meer te laten samenwerken. Tot nu toe zijn daar mooie win-win situaties en samenwerkingen uit voort gekomen. Daarnaast werk ik met iedereen samen ongeacht zijn functie. Ik praat net zo gemakkelijk met een directeur over een investering als met een lijnmonteur over een aanpassing aan de machine. Zelf de handen uit de mouwen steken is net zo belangrijk als prijscalculatie maken. Die benadering in combinatie met verbindingen maken zijn essentieel voor het laten slagen van projecten.

Welke veranderingen in de verpakkingswereld moeten we in de gaten houden?
Blik is populair in diverse nieuwe markten. Omdat blik als verpakking al zo lang bestaat komt het soms niet als de meest moderne en hippe verpakking over. Veel technische innovaties zijn vaak ook niet zichtbaar voor consumenten. Er zijn gelukkig steeds meer jonge bedrijven en merken die blik omarmen en juist inzetten om zicht te onderscheiden. Want blik past uitstekend bij de trend van de moderne groene verpakking: 100 procent recyclebaar, keer op keer en zonder verlies van kwaliteit.

Welke buitenlandse innovaties moeten volgens u naar Nederland komen?
De retour automaat voor drinkflesjes gekoppeld aan de OV chipkaart. De consument “betaalt” zijn ticket met het inleveren van zijn lege flesjes die anders in de prullenbak of op straat belanden. Bij het terugbrengen van een flesje wordt er geld ge-upload op je OV chipkaart. Dit systeem helpt (zwerf)afval voorkomen en maakt het reizen met het OV aantrekkelijker. Een variant hierop zou mooi zijn voor grote festivals.

Wat inspireert u als ondernemer?
De verhalen achter het succes, het bedrijf en de ondernemer. Het vallen en opstaan waar elke ondernemer iedere dag mee te maken krijgt om uiteindelijk zijn ideeën en visie werkelijkheid te laten worden en te verbeteren. Mensen en bedrijven die anders durven te zijn, zich onderscheiden van de massa en daardoor gedurfde keuzes maken die leiden tot succes.

Ook meedoen aan de rubriek 5 minuten met? Dat kan! Stuur uw gegevens naar redactie@verpakkingsprofs.nl en we nemen contact met u op.

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren