'Verpakking bepaalt helft van de smaakbeleving'

Expertartikelen | 1512 keer bekeken

Bent u er zeker van dat u weet wat uw favoriete voedsel is? Recentelijk onderzoek heeft uitgewezen dat de verpakking van ons eten en drinken beïnvloed hoe we smaak waarnemen. Wetenschappers proberen te achterhalen hoe ons brein de signalen van alle vijf zintuigen mengt om een bepaalde versie van de werkelijkheid te samenstellen.

Het onderzoek suggereert dat ons gevoel van smaak niet volledig is geïsoleerd  van ons gevoel van zicht- de twee lopen in elkaar over. Maar waar we de lijn moeten trekken is moeilijk te bepalen. In het geval van items  die we wellicht kopen in een supermarkt of bestellen in een kroeg, beweren onderzoekers onder leiding van psycholoog Charles Spence van de universiteit van Oxford dat bijna de helft van onze algemene eet- en drink ervaring (of het nou bij een fastfoodrestaurant of een chique restaurant genuttigd wordt) is beïnvloed door geluid, zicht en aanraking.

Intenser
In de loop van zijn onderzoek en voorgaande studies over het onderwerp, heeft Spence gevonden dat aardbeienmousse tot wel 10 procent zoeter smaakt wanneer het uit een witte verpakking komt in plaats van uit een zwarte. Hij ontdekte ook dat koffie intenser smaakt als het gedronken wordt uit een witte mok in plaats van een transparante.

Alleen al dit jaar heeft Spence documenten ingediend die laten zien dat een koekje harder en knapperiger lijkt als die geserveerd wordt van een oppervlakte dat is geschuurd in vergelijking met een ruwe afwerking. Deze documenten laten ook zien dat Colombiaanse en Britse klanten dubbel zo bereid zijn een sap te kiezen waarvan het etiket is voorzien van een holle, glimlach-achtige lijn in plaats van een bol, frons-achtig etiket ‘ schrijft  Nicola Twilley voor The New Yorker.

De meeste van ons zullen toegeven dat ze snacks rechtstreeks uit de verpakking eten- want wie heeft er tijd om chips in een bak te gooien? Dit is precies waar marketing afdelingen en productontwerpers over de hele wereld op inzetten.

Frisdrank
Één van de collega’s van Spence onderzoekt momenteel het knallende en suizende geluid dat verschillende frisdranken maken wanneer ze opengemaakt worden. Het lijkt misschien onbelangrijk voor uw genot van het koolzuurhoudende drankje in de fles, maar als er al lessen te leren zijn willen de frisdrankbedrijven deze weten.

‘’Het is het opzoek gaan naar hoe auditieve aspecten van verpakkingen onbewust onze perceptie van het product kunnen beïnvloeden,” vertelt Cormac Neeson van Crown Holdings, het bedrijf dat de onderzoekers van blikjes voor hun experiment voorzag, tegen The New Yorker. ‘’Daarna is het de vraag hoe wij daar onze verpakkingen op toe kunnen spitsen zodat we consumenten een uitgebreide, verbeterde ervaring kunnen geven.”

Je herinnert het je misschien niet, maar in 2011 bracht Coca-Cola een beperkte oplage witte Cola blikjes uit, om zo het bewustzijn en de financiering te verhogen voor bedreigde ijsberen. Het blikje werd snel teruggetrokken nadat mensen klaagde dat het recept ook veranderd was. Cadbury’s ontving soortgelijke feedback na het veranderen van de vorm van de brokken in hun chocoladereep.

‘’Deze dingen lijken misschien onbelangrijk,” vertelde Spence aan de New Yorker. ‘’Maar ze bestaan wel. Dat de meeste mensen dit ook delen, maakt het vermoeden groter dat het vrij fundamenteel moet zijn.” 

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren