'Verpakkingsgefrustreerden, bel eens een fabrikant'

Columns | 841 keer bekeken
'Verpakkingsgefrustreerden, bel eens een fabrikant'

Cabaretier en verpakkingsexpert Jasper van Kuijck geeft iedere week in De Volkskrant antwoord op de vraag hoe moeilijk het kan zijn in een gelijknamige rubriek. Deze week gaat het over verpakkingen. 'Vertel nooit aan je omgeving dat je aan verpakkingskundigen een presentatie gaat geven over gebruiksgericht ontwerpen, want je bent ineens het aanspreekpunt voor een onnoemelijke hoeveelheid frustratie.'

Verschillende onderwerpen passeren de revue in zijn column. 'Rijstzakken die gemaakt zijn van plastic dat, zodra je het een klein beetje inscheurt, gelijk doorscheurt waardoor alles op de grond belandt. Een blisterverpakking scheermesjes die alleen te openen is met een betonschaar. De zak worstenbroodjes waarop van alles wordt aangeprezen, van winacties tot het adres van de fabrikant, maar niet wat de bereidingstijd is (o wacht, toch, in 7 punts lettergrootte). Of dat er heel duidelijk op staat hoe lang de croissantjes in de oven moeten, maar niet op welke temperatuur.'

Maar waarom zijn er zoveel voorbeelden te noemen van 'slechte' verpakkingen. Van Kuijck geeft antwoord op zijn eigen vraag. 'Er is veel in de levensmiddelenindustrie heel veel belangrijker dan een gebruiksvriendelijke verpakking. Smaak. Of voedselveiligheid. Verpakkingen moeten zo ontworpen zijn dat je kunt zien of ze al eens geopend zijn door iemand anders, om besmetting of vergiftiging te voorkomen. En dan nog duurzaamheid, prijs en - niet te vergeten - marketing.

Waardoor de marketeer van thee weigert het stripje waarmee je de verpakking makkelijk opent (de 'tear strip') rood te maken, want dan wordt haar mooie verpakking minder mooi. En dus zit u met een onzichtbaar en daardoor vrijwel nutteloos tearstripje.'

Gebruiksgemak
Maar volgens Van Kuijck spreken gebruiksvriendelijkheid en gemak elkaar niet altijd tegen. 'Veel benodigde kennis is aanwezig en als er iets meer moeite wordt gestoken in de ontwerpfase kun je een verpakking bedenken die veilig, goedkoop, duurzaam én gebruiksvriendelijk is.'

Maar dan moet daar wel een bepaalde tevredenheid van de consument tegenover staat. Logisch, zo lijkt het misschien, maar dat is lang niet altijd zo. 'Voedselfabrikanten zitten niet bij u aan het ontbijt, dus zij zien uw frustratie niet, zij zien alleen de verkoopcijfers. En áls die al lager zijn door een irritante verpakking, dan is die oorzaak bij hen vaak onbekend.' Daarom biedt Van Kuijck een oplossing voor de gefrustreerde consument: meld het bij de fabrikant. 'Tweet eens een foto van een tearstripje, bel eens over een blisterverpakking. Dan komt het onderwerp op de agenda.'

Blijf altijd op de hoogte
Meld uzelf nu aan voor de VerpakkingsProfs nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.


Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren