Verpakkingskundigen zijn nog steeds hard nodig

Expertartikelen | 1987 keer bekeken
Verpakkingskundigen zijn nog steeds hard nodig

Een tijdje geleden zag ik tot mijn verbazing deze foto voorbij komen op social media. Het iconische blikje cola ligt hier in de koeling van een welbekende supermarktketen verpakt in een plastic bakje met folie erover. 

Ik scrolde snel even door de honderden reacties en gelukkig deelde iedereen dezelfde mening: wat een onzin en verspilling om een blikje frisdrank op deze manier in de schappen te zetten. Fijn om te kunnen constateren dat de consument dus snapt dat deze extra verpakking absoluut overbodig is en dit dan ook niet accepteert.

Maar hoe heeft het zover kunnen komen dat dit product toch zo in de winkels is beland? Waar in de keten is het mis gegaan en hebben mensen bedacht dat het beter zou zijn om dit blikje in een afgesloten plastic bakje te verpakken? 

Dit product is meerdere stations in het distributiekanaal gepasseerd en daarmee door vele handen gegaan. Is er dan niemand geweest die hier zijn vraagtekens bij heeft gezet en aan de bel heeft getrokken? Ik heb geprobeerd het verhaal achter deze foto te achterhalen, maar helaas nog zonder succes.

Verpakkingskundige
Het laat zien dat de functie van “verpakkingskundige” belangrijk, nuttig en waardevol is in de gehele keten. Zolang er geen goed opgeleide inkopers, marketeers, ontwerpers en supply chain managers zijn die verstand hebben van verpakkingen, zullen we dit soort blunders tegen blijven komen in de winkels. 

Een inkoper die niet weet welke verpakkingsmaterialen er allemaal zijn en welke mogelijkheden die bieden voor zijn product zal ongetwijfeld een goede deal kunnen onderhandelen, maar wellicht het verkeerde materiaal bij de verkeerde leverancier. Een marketeer/ontwerper die geen weet heeft van de (on)mogelijkheden van een bepaalde materiaalsoort kan nog zo’n fantastisch concept neerzetten, maar zal vroeg of laat merken dat zijn bedachte verpakking niet zonder slag of stoot de keten doorgaat en daardoor al strandt voordat het de point of sale haalt. En een logistiek manager die niet weet dat blik geen omverpakking nodig heeft zal onnodig veel verpakkingsmaterialen verspillen. Zonde van al die plastic bakjes en folie.  

Discipline
Gelukkig krijgen steeds meer mensen in deze functies de kans om een opleiding tot verpakkingskundige te volgen. Bedrijven zien meer en meer het onderdeel verpakkingen als een serieuze en zelfstandige discipline binnen hun bedrijf. Met de insteek “we doen het er gewoon even bij” kom je er niet meer. 

Dat is ook te zien aan het groeiend aantal vacatures voor verpakkingsspecialisten die een dergelijke opleiding hebben gevolgd. Een goede ontwikkeling die hopelijk tot gevolg heeft dat we betere verpakkingen maken die in elke schakel van de keten dat kunnen doen waarvoor ze nodig zijn.

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (3)

Reageren
  • Frank Keers
    25.08.2016 - 19:45 uur | Frank Keers

    Klopt helemaal. Dit is overbodige verpakking.
    En waar moet de verpakking zelf allemaal niet aan voldoen ter bescherming van de consument? Een waslijst aan voorschriften. En wat zie ik steeds meer in de horeca?! Er wordt in de dop van een frisdrankflesje een gat geslagen/gepriemd en doodleuk wordt er een rietje doorheen gestoken! (metaaldeeltjes, vuil!).

  • 25.08.2016 - 14:46 uur | Peter Jager

    Zeer waarschijnlijk heeft de supermarkt de gekoelde blikjes anders geprijsd dan de ongekoelde blikjes. Door de gekoelde blikjes duidelijk anders te verpakken kan er op de onderzijde van het foliebakje een andere barcode (dan de barcode van een ongekoeld blikje cola) en dus kan er andere prijs in de computer.
    Indien mijn veronderstelling klopt dan was het "groener" geweest om een barcodesticker over de bestaande barcode heen te plakken.

  • Joep de drukker
    25.08.2016 - 14:38 uur | Joep de drukker

    Waarom is dit onzin?
    Ik kan mij voorstellen dat er mensen zijn die een schoon blikje op prijs stellen.
    In de supermarkt kan iedereen met zijn (vieze) vingers aan blikjes zitten.
    Dit blikje ligt in de koeling wat betekent dat het direct gebruiksklaar is, als de bovenzijde (mondcontact) dan beschermt wordt door de folie is dit hygiënischer dan wanneer iedereen hier met zijn vingers aangezeten heeft. Of heeft u nooit mensen drie keer zien twijfelen welk blikje ze nemen en dit doen door eerst alle opties te betasten? En waar hebben deze vingers allemaal ingezeten alvorens het door u gekocht blikje te betasten, bekijken en terug te zetten?