Verpakkingsontwerp: Dare to be different

Verpakkingstips | 4178 keer bekeken

Een nieuw onderzoek door Smurfit Kappa en EyeSee heeft uitgewezen dat uitgesproken verpakkingen tot 79 procent beter worden onthouden dan de andere verpakkingen. Ze testten het aankoopproces van consumenten met behulp van eye-tracking in een webcam. Verpakkingen waar het oog in de eerste vijf seconde van het winkelbezoek op viel hadden een maar liefst 76 procent hogere kans uiteindelijk gekocht te worden.

Opvallende en herkenbare verpakkingen

Natuurlijk kan een verpakking opvallen door het gebruik van felle kleuren met een mooi, herkenbaar design. Onderzoek heeft aangetoond dat consumenten zoeken naar bekende visuele aanknopingspunten. Een belangrijk aanknopingspunt is natuurlijk de kleur. Simpel gezegd: als een consument het product niet kan vinden omdat het niet voldoet aan de verwachte kleurschema’s, zal hij/zij het ook niet kopen. Hier leest u er meer over.

Opvallende en onherkenbare verpakkingen

Desondanks lijkt er nu een andere trend gaande: verpakkingen die er juist totaal anders uitzien dan ‘normaal’. Opvallende verpakkingen zijn vaak de verpakkingen die afwijken van de meest voorkomende designs in een bepaalde productgroep. Een voorbeeld is dit design van Absolut Vodka. Terwijl de meeste flessen met sterke alcohol sterk doorzichtig zijn en vaak ook een gedeeltelijk doorzichtig label hebben, zien deze flessen er zeer opvallend uit door de felgekleurde krimpsleeve:

Een ander voorbeeld zijn de flesjes van Arizona Ice Tea:

Een voorbeeld zijn onderstaande pastadoosjes:

Terwijl de meeste verpakkingen van pasta bestaan uit een plastic zak met venstergedeelte, zijn dit doosjes met een venstergedeelte.

Een andere trend, die ook naar voren zal komen tijdens de Macropak zijn matte verpakkingen in plaats van verpakkingen in glanzend papier of karton. Een voorbeeld zijn de chipsverpakkingen van Lays Baked. Terwijl de meeste chipszakken glanzend zijn, zijn de zakken van Lays Baked mat afgewerkt wat de zakken een chiquere uitstraling geeft:

Tijdens de Macropak vakbeurs in september is daarom een gedeelte van de beurshal ingericht als de Macropak supermarkt. Daar kun u aan den lijve ondervinden welke verpakking uw aandacht trekt, en welke aan uw oog voorbij gaat.

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren