'Voor verpakkingsvrije verkoop zou meer aanbod moeten komen'

5 minuten met | 475 keer bekeken
'Voor verpakkingsvrije verkoop zou meer aanbod moeten komen'

Iedere week zit Verpakkingsprofs 5 minuten met iemand uit de verpakkingsbranche om de tafel. Deze week met Annick van Put, freelance project manager en consultant voor grote verpakkings- en logistieke bedrijven.

Hoe bent u in de verpakkingsbranche terecht gekomen?
Ik ben in 1991 gestart bij Procter& Gamble in wat het toenmalig Europees hoofdkantoor was in Brussel.  Mijn carrière ging van start in R&D Packaging, een departement dat het kleinere broertje was van R&D Product ontwikkeling. Geleidelijk aan won het Departement aan belang en kreeg het een hele strategische betekenis voor het bedrijf. Nieuwe verpakkingen en technologieën werden ontwikkeld, consumenten onderzoek, ergonometrie en sustainability vonden hun weg binnen het departement en tal van innovaties met IP kwamen tot stand tijdens mijn ach jaar in dit departement.

Waar bent u het meest trots op in uw loopbaan?
Dat ik kan terugblikken op een zeer succesvolle en rijke carriere gebaseerd op een combinatie van opdrachten in R&D, Innovatie, Product Supply en Customization. Dat ik alle categorieën en regio´s heb doorlopen binnen P&G en packaging in al zijn aspecten heb leren kennen. Zowel primaire, secundaire, tertiaire als customization en e-commerce verpakkingen; de meeste technologieën, processen, productie, leveranciers. Anders gezegd: dat ik gerespecteerd wordt als een 360 degrees expert in packaging en binnen mijn groep.

Wat typeert u in uw werkwijze?
Ik ben iemand die constant op zoek is naar nieuwe dingen en inzichten om die dan om te zetten in succesvolle strategieën en concepten. Iemand die met de regelmaat van de klok niet alleen met ideeën komt maar ze ook tot succes brengt in de markt en die gemakkelijk mensen kan motiveren en enthousiasmeren om de strategie te volgen en de projecten te implementeren. Nauw samenwerken met mensen van verschillende achtergrond, culturen, functies is wat mij energie geeft.

Welke veranderingen in de verpakkingswereld moeten we in de gaten houden?
Transformational packaging, Shopper Based Design en de noodzaak om meer samen te werken binnen een network of trust. Ook innovatie op het vlak van home supporting devices voor verpakkingsvrije verkoop zouden meer aanbod moeten komen.

Welke buitenlandse innovaties moeten volgens u naar Nederland komen?
Nederland zou zich meer moeten toeleggen op duurzame verpakkingen zowel qua design als materiaal keuze.  Consumenten in Nederland zijn veel meer begaan met kost en duurzaamheid dan gadgets. Volgens mij is de hele markt van de experimentele consument zeer overroepen en van ondergeschikt belang in een ´nuchter´ land als Nederland

Wat inspireert u als ondernemer?
De noden van de shopper en de retailer in een zeer dynamische FMCG omgeving. De opmars van ´fresh, icecream en andere nieuwe markten, consumenten, trends en het constant evolueren van verpakkingen. 

Ook meedoen aan de rubriek 5 minuten met? Dat kan! Stuur uw gegevens naar redactie@verpakkingsprofs.nl en we nemen contact met u op.

Blijf altijd op de hoogte
Meld uzelf nu aan voor de VerpakkingsProfs nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.


Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (1)

Reageren
  • Roel van den Broek
    10.03.2016 - 15:44 uur | Roel van den Broek

    Wat zijn "transformational packaging", "shopper based design", "home-supporting devices", "experimentele consument" en "FMCG-omgeving" ?