Waarom reclame niet verkoopt: een antwoord op Arie Barendregt

Columns | 1245 keer bekeken

Onlangs schreef Arie Barendregt hier een column over reclame maken. Nu ben ik fan van de commercieel directeur van De Jong Verpakking en van zijn uitgesproken mening. Daarom ga ik vandaag in op de vraag waarmee hij zijn column sluit: "Misschien toch maar de telefoon oppakken en zelf weer de mogelijke klanten gaan opbellen?"

Een korte samenvatting van Arie's column luidt als volgt: Elke fabrikant en handelaar van verpakkingsmachines en van verpakkingsmaterialen wil meer aandacht van mogelijke klanten. Advertenties en verpakkingsbeurzen zijn slechts enkele van de reclamemiddelen, maar het zijn met afstand wel de duurste middelen die er zijn en ze worden vaak niet optimaal in gezet. Daarom vraagt de schrijver zich af of het wel de meest effectieve keuze is.

Macropak
De onoplettende lezer denkt misschien dat Arie ten strijde trekt tegen dure advertenties en deelname aan vakbeurzen. Zij vallen waarschijnlijk van hun stoel wanneer ze de marketingkalender van De Jong Verpakking zien. Persoonlijk ken ik geen ander bedrijf in de branche dat zó zichtbaar is. Wanneer Arie op Macropak staat, wordt daarover gepraat. Dat is precies de bedoeling, ook van de honderden andere bedrijven op de beurs.

Iedereen staat voor dezelfde uitdaging. Waarom gaat het Arie dan zoveel beter af op de beurs dan veel concurrenten? Hij geeft zelf het antwoord. "Als u reclame ontwerpt denk dan niet vanuit wat u zelf begrijpt of zelf leuk en passend vindt, maar kijk bij dat ontwerp eerst en vooral door de ogen van de mensen die u wilde bereiken met uw reclame. Vraag uw klanten eens wat ze ervan vinden".

Aandacht
Ik denk dat weinig klanten heftig protesteerden toen ze een beschrijving kregen van de knalrode auto met prachtige vrouwen eromheen. Maar door opvallen alleen verkoop je nog niets. Jij wilt tenslotte je machines en je verpakkingen verkopen, niet je vrouw en je Ferrari.

Toch heeft Arie gelijk, want hij luistert naar zijn klanten.

Klanten oprechte aandacht geven en hun verwachtingen overtreffen is de sleutel tot succes: niet alleen in reclame, maar in alles wat je doet binnen je bedrijf. Gewoon de telefoon pakken dus en praten met die klanten. Ook als je ze nog niet kent.

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren