Waarom zo ingewikkeld?

Expertartikelen | 1003 keer bekeken

Wie wil er niet besparen op verpakkingsmateriaal? En waarom zou je dat dan zoeken in nieuwe manieren van verpakken of andere materialen? Daar is niets mis mee, maar wist u dat er al veel bespaard kan worden door een dunnere palletwikkelfolie. Een folie die slechts 0,003 millimeter dunner is? Of wat dacht u ervan als de folie flexibeler wordt? 

Een goede verpakkingsfolie is nodig om een vracht veilig te verplaatsen van A naar B. Goederen moeten gewoonweg in perfecte staat bij de andere partij aankomen. Niet vreemd dus dat betrokken partijen veel waarde hechten aan sterk materiaal. Al jarenlang is de standaard folievariant 23 micron dik, dat is 0,023 millimeter. Door de jaren heen is de kwaliteit van folie aanzienlijk verbeterd. Door deze ontwikkeling is het mogelijk de dikte van folie terug te brengen naar 20 micron, 0,003 millimeter dunner dan eerst dus. Dit klinkt natuurlijk niet bepaald denderend, maar toch zorgt dit voor een materiaalbesparing van zo’n vijftien procent.

Maar wat als het nóg beter kan? 
Om pallets te stabiliseren gaat er nu uit gewoonte vaak nog een extra laag folie omheen. Daar is nu een betere optie voor: voorgerekte stretchfolie waarbij de maximale ‘stretch’ vooraf bij de fabriek is gedaan. De dikte die overblijft is 0,007 mm. Een kleine rest-rek, zelfs met een maandagochtend humeur goed te doen, zorgt voor een zeer goed ingewikkelde pallet. Na het handmatig aanbrengen van deze folie trekt het materiaal zichzelf nog strakker om de pallet heen. Deze effectieve stretchfolie is ook bestendig tegen vallen; waar andere folierollen snel scheuren, blijft dit materiaal na een val prima geschikt voor verpakken.

Alles bij elkaar opgeteld kan de stretchfolie zorgen voor een materiaalbesparing van dertig tot vijftig procent. Stel je eens voor dat dit wereldwijd in praktijk zou worden gebracht, dat zou een enorme afvalberg schelen! Ik vind dat zoveel mogelijk foliegebruikers van dit feit op de hoogte moeten worden gesteld.

Dat betekent: werk aan de wikkel.. eh winkel!

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren