Wat ik veel eerder had moeten doen (waardoor ik binnen 1 jaar € 700.000 binnenhaalde)

Columns | 1113 keer bekeken

Ik wil je graag een persoonlijk verhaal vertellen.

Voor ik me volledig op mijn bedrijf Outdo en de verpakkingsindustrie stortte, werkte ik als fondsenwerver voor een klein goed doel. Dag in dag uit fietste ik naar een grauw industrieterrein met een nobele opdracht: geld binnenhalen om jonge Afrikanen aan de andere kant van de wereld een vakopleiding te geven zodat ze zelf vooruit konden in het leven.

Ik moest ieder jaar een ton binnen halen. En ieder jaar faalde ik. Ik belde en mailde bedrijven door heel Nederland. Zij waren mijn potentiële klanten. Ik probeerde steeds hogere aantallen te benaderen. Ik had steeds meer stress. Mijn directeur was een commerciële man. Hij was glashelder: ik moest geld opleveren. Hoe? Dat was mijn probleem.

Heel af en toe belde ik precies op het juiste moment, maar verder kreeg altijd ‘nee’. De meeste mensen die ik sprak zaten met het handen in het haar door de crisis. “Ik moet zelf mensen ontslaan, dan ga ik het beetje geld wat ik nog heb niet weggeven”.

Ik werd ondertussen helemaal gek ik mijn kantoortje. Ik heb zelfs nep-drollen verstuurd naar alle loodgieters van Amsterdam om hun aandacht te vragen voor een school waar geen toiletten waren. Ik heb 100 lachende loodgieters aan de lijn gehad, maar het leverde niks op.

Bedelclub
In mijn eentje ging ik het niet redden. Daarom riep ik hulp in. Een collega stelde voor dat ik ging praten met de klanten die ik wèl had. Ik had en heb veel waardering voor deze vrouw, dus ik volgde haar advies op (na die nep-drollen had ik alles al geprobeerd). Ik regelde een zaaltje in een hotel midden in het bos. Er kwamen 5 donateurs (mijn klanten). Ik legde hen mijn grote plannen voor om meer geld binnen te halen. De reactie was duidelijk: ze vonden het ruk. Ik kreeg letterlijk terug dat ze niet bij een bedelclub wilden horen.

Ik heb één vraag gesteld: wat moet ik anders doen? Simpel: Niet bedelen met zielige verhalen, maar resultaat laten zien. Het bleek dat ze best meer wilden meer geven en bevriende ondernemers wilden vragen om ook donateur te worden als wij ons zouden gedragen zoals zij: als ondernemers.

Jarenlang heb ik mijn klanten overgeslagen. Dit was de eerste keer dat ik vroeg ze eigenlijk wilden. Toen ik eindelijk troepen van buiten inriep, kwam mijn doorbraak. Ik zag in waarom mijn benadering niet werkte en kon direct vragen wat ik anders moest doen. Ik kreeg antwoorden op vragen waar ik al een hele tijd mee worstelde, maar die ik nooit met mijn team had durven delen (ik nam aan dat mijn team dacht dat ik het allemaal allang wist, en dat ik zou dalen in hun aanzien wanneer ik zou toegeven dat dat niet zo was).

Structureel
Dat jaar haalde ik 700.000 euro op voor het goede doel. Groeien vanuit bestaande klanten is de meest eenvoudige manier om te groeien. Met die visie helpt Outdo ambitieuze technische ondernemers om hun winst te vergroten en hun bedrijf precies zo te leiden als ze altijd al wilden.

Wanneer ik niet naar mijn collega had geluisterd, had ik mijn klanten nooit uitgenodigd om mij hun ongezouten mening te geven. Dan was ik rondjes bijven draaien en had ik ongetwijfeld nog veel meer losse acties bedacht om structureel geld binnen te halen. Zie je de tegenstelling? Losse acties om structureel te groeien?

Als ik nu terugkijk snap ik niet dat het zo lang duurde voor ik de tijd en de ruimte nam om met buitenstaanders naar mijn aanpak te kijken. Als ik dat eerder had gedaan, had ik veel eerder die tonnen binnengehaald. En geloof me, ik dacht op dat moment dat ik nooit meer dan 250.000 euro per jaar zou kunnen werven - met véél geluk. Binnen 1 jaar zat ik had ik bijna 3 x zoveel.

Tijd
De meesten ondernemers nemen nooit iemand in de arm om naar hun bedrijfsgroei te kijken. Waarom? In de gesprekken met mijn klanten hoor ik er verschillende redenen waarom ze deze stap om te groeien niet zetten.

  • Ze denken dat ze het zelf kunnen. Dat ze op een magische manier nu opeens wel de tijd gaan maken om op een hutje op de hei te gaan zitten om hun groeiplannen uit te denken.
  • Ze denken dat ze het heel druk gaan krijgen. Dat een buitenstaander nieuwe dingen ’losmaakt’ die een heleboel tijd gaan kosten. Ze hebben het nu al druk. Meer groei betekent dat ze het nog veel drukker gaan krijgen 
  • Ze geloven niet dat ze de plannen die ze samen met een buitenstaander maken ook echt in de praktijk kunnen brengen. Eenmaal terug op kantoor worden ze gelijk weer opgeslokt en geleefd door de waan van de dag, denken ze.

Dat klopt niet.

Toen ik hulp vroeg, kon ik gelijk een heleboel dingen die me veel tijd kostten schrappen. Ik ging voor het goede doel klanten heel andere vragen stellen, waardoor ze meer geld gaven. Ik ging heel gericht op zoek naar klanten die op zoek waren naar de dingen die uniek waren aan deze organisatie. Ik had het nog steeds druk, maar niet meer met losse acties die niks opleverden. Daardoor was ik veel relaxter. Omdat mijn plannen glashelder waren, kon ik gemakkelijk nee zeggen tegen collega’s met ontelbare urgente verzoekjes.

Dat had ik dus veel eerder moeten doen!

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren