Wat is de beste opvolger voor de barcode?

Expertartikelen | 539 keer bekeken

De barcode die al sinds 1974 bestaat gaat een nieuwe fase in. Consumenten en winkels willen meer informatie over producten. Daarom gaat de barcode op de schop.

‘De barcode heeft zijn dienst bewezen, maar het wordt nu tijd voor een opvolger’, vertelde de Nederlandse consulant Kees Jacobs van Capgemini onlangs aan persagentschap Reuters.

Huidige barcodes geven informatie in acht tot veertien tekens weer. Daarmee kan op zijn best een product worden geïdentificeerd, maar niet heel veel meer. De hedendaagse consument wil veel meer informatie: de ingrediënten van gekochte boodschappen bijvoorbeeld, maar ook het land van herkomst.

App
Soms staat die informatie op de verpakking, maar veel vaker wil de consument deze gegevens online of via een app raadplegen. En retailers willen sneller artikelen van de schappen halen waarvan de houdbaarheidsdatum is verstreken.

Standaardenorganisatie GS1 heeft alweer enige tijd terug de GS1 DataBar ontwikkeld. Die kan al flink meer data bevatten, zoals de houdbaarheidsdatum, het batchnummer en het gewicht. Met die informatie kon de Duitse retailer Metro de app PRO Trace ontwikkelen, die bijvoorbeeld aangeeft wanneer de gekochte zalm is gevangen en verwerkt. Op een kaart kan zelfs het visgebied worden aangegeven.

Lees ook: de mogelijkheden van de barcode

QR-code
Albert Heijn maakt sinds kort de herkomst van haar groente en fruit inzichtelijk met een QR-code. Dat is een behoorlijke uitdaging, want al die gegevens moeten worden verzameld en opgeslagen. Lees hierover later deze week meer in een artikel van expert Andrew Manley: de wederopstanding van de QR-code.

In België werken Delhaize, Carrefour en Colruyt aan een gezamenlijke proef om gegevens te delen. GS1 heeft nu al data over een kleine 18 miljoen artikelen van 30.000 bedrijven verzameld. Een van de doelstellingen zijn identificatienummers voor  leveranciers, zoals melkboeren, zodat de herkomst van ingrediënten beter kan worden aangegeven.

Toch is nog niet duidelijk welke technologie uiteindelijk de voorkeur krijgt. De QR-code is toch niet zo populair gebleken als verwacht, RFID-labels zouden uiteindelijk de taak van de barcode kunnen overnemen, maar zijn nog altijd relatief duur vergeleken met de traditionele barcode. Daarnaast zijn met de vervanging van de traditionele barcode enorme kosten gemoeid.

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren